Dit was de Schrijfmarathon 2019

Dit was de Schrijfmarathon 2019

21 september 2020

Elk jaar in december levert Amnesty’s Schrijfmarathon honderdduizenden brieven, solidariteitskaartjes en handtekeningen op. Met als enig doel: rechtvaardigheid eisen voor mensen van wie de basisrechten geschonden werden. Maar wat betekent dit concreet en hoe werkt de Schrijfmarathon precies?

1. Onderzoek: Er worden ieder jaar 10 mensen of gemeenschappen uitgekozen voor wie onze campagne écht een verschil kan maken en wiens verhaal als een voorbeeld voor anderen kan dienen.
  2. Schrijven: In december schrijven mensen van over de hele wereld brieven en kaartjes om het onrecht van die mensen of gemeenschappen onder de aandacht te brengen.
  3. Signaal: Al die schrijfacties leveren massaal veel protestberichten op, gericht aan staatshoofden en regeringen die mensenrechten met de voeten treden. Daarnaast ontvangen de slachtoffers en hun familie hartverwarmende solidariteitskaartjes, die hen kracht en moed geven in hun strijd voor rechtvaardigheid.
  4. Druk: Regeringen kunnen de stortvloed aan brieven uit alle hoeken van de wereld niet zomaar naast zich neerleggen. Ze weten dat ze in de gaten gehouden worden en voelen internationale druk om hun burgers beter te behandelen.
  5. Gerechtigheid: In 1 op de 4 gevallen kunnen we mensenrechtenschendingen stoppen en verbetert de situatie van de mensen voor wie we schrijven.

Schrijven werkt

Wanneer miljoenen mensen wereldwijd in dezelfde maand opkomen voor mensenrechten, door eenvoudigweg brieven te schijven, kan dat een enorme positieve impact hebben op een mensenleven. Het bewijs daarvan vind je in onderstaande succesverhalen van de voorbije jaren.

Strafvermindering voor Yasaman

Yasaman Aryani (24) durfde de sluierwet in Iran in vraag te stellen. Op Internationale Vrouwendag 2019 deelde ze zonder hoofddoek bloemen uit aan vrouwelijke passagiers op de trein. Een video van haar actie ging viraal. Niet veel later werd ze gearresteerd. Ze werd tot 16 jaar cel veroordeeld omdat ze gelooft dat vrouwen moeten kunnen kiezen wat ze dragen. Tijdens de Schrijfmarathon werden meer dan 1 miljoen brieven, kaartjes en e-mails gestuurd voor Yasaman. Begin februari 2020 leverden die inspanningen al een eerste resultaat op: haar celstraf werd teruggebracht naar 9 jaar en 7 maanden, waarvan ze 5,5 jaar moet uitzitten. Maar ieder jaar in de gevangenis is een jaar te veel. Amnesty blijft actievoeren voor haar onmiddellijke vrijlating.

Financiële steun voor Jianne en haar gemeenschap

Jianne (13) en de andere leden van de Grassy Narrows-gemeenschap uit Canada vechten al jaren voor een gezonde toekomst voor zichzelf en de volgende generaties. Ze wonen in een gebied dat ernstig vervuild is met kwik, maar de overheid onderneemt te weinig stappen om de vervuiling tegen te gaan. Na jaren van actievoeren, onder meer tijdens de Schrijfmarathon, zullen Jianne en haar gemeenschap eindelijk de medische zorg krijgen die ze verdienen. De Canadese overheid tekende begin april een overeenkomst om 19,5 miljoen dollar vrij te maken voor een zorginstelling. Hiermee zijn de problemen nog lang niet opgelost, maar het is een belangrijke stap voor de Grassy Narrows in hun jarenlange strijd voor gerechtigheid.

Doodvonnis VAN Magai vernietigd

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Soedan was pas 15 toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef dodelijk verwondde. Daarop werd hij ter dood veroordeeld voor moord. Die veroordeling was in strijd met zowel het internationaal recht als de Zuid-Soedanese grondwet die de doodstraf verbieden voor mensen die jonger dan 18 jaar waren op het moment van een misdrijf. Tijdens de Schrijfmarathon kwamen meer dan 765.000 mensen wereldwijd in actie voor Magai. Deze actie heeft niet alleen de discussie over de doodstraf voor minderjarigen in het land aangewakkerd, ook vernietigde het Hof van Beroep in juli 2020 het doodvonnis van Magai. De zaak werd doorverwezen naar het Hooggerechtshof, dat oordeelt over een andere rechtvaardigere straf.

Nasu: op weg naar nieuwe woningen

Nasu Abdulaziz (25) raakte 3 jaar geleden zijn huis in Lagos, Nigeria kwijt. De autoriteiten sloopten de hele wijk waar hij woonde om plaats te maken voor nieuwbouw. Daarbij werden de bewoners beschoten, ook Nasu raakte gewond. Dertigduizend mensen raakten dakloos.Tijdens de Schrijfmarathon werden meer dan 400.000 brieven gestuurd naar de Nigeriaanse overheid om gerechtigheid te eisen voor de gewelddadige uithuiszetting van Nasu en zijn gemeenschap. Nasu kreeg maar liefst 20.000 solidariteitskaartjes en brieven uit meer dan 18 landen. Hoewel er nog geen onderzoek is gestart naar de schietpartij, zijn er inmiddels wel gesprekken om onderdak te verzorgen voor Nasu’s gemeenschap. Amnesty blijft zich samen met Nasu inzetten voor gerechtigheid.

“Ik ben enorm blij met alle brieven en kaartjes. Het betekent dat mensen geven om mij en alles wat hier gebeurd is. Bedankt iedereen!”

- Nasu Abdulaziz

Schadevergoeding in zicht voor José

José Adrián uit Mexico was 14 jaar toen hij ongewild in een opstootje tussen jongeren en de politie terechtkwam. Alleen José werd opgepakt, hoewel hij niets met de feiten te maken had en vanwege gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren. De agenten sloegen hem en lieten zijn ouders een boete betalen.Na wereldwijde acties kreeg José een officiële verklaring dat hij geen strafblad heeft. Het ziet er ook naar uit dat hij binnenkort een studiebeurs en psychische hulp zal krijgen. De daders zijn echter nog steeds niet berecht. Amnesty blijft de zaak van dichtbij opvolgen.

Ander hoopvol nieuws

Emil geeft strijd niet op

Emil Ostrovko uit Wit-Rusland was 18 jaar toen hij veroordeeld werd tot 8 jaar gevangenisstraf voor een klein drugsmisdrijf, dat berustte op een misverstand. Emil wil graag studeren, maar mag in de gevangenis zijn middelbare school niet afmaken. Vanuit alle hoeken van de wereld werd Emil overstelpt met steunbetuigingen. Die hebben hem en andere jonge gevangenen enorm veel moed gegeven.

Onze wereldwijde acties zorgden mee voor enkele positieve ontwikkelingen in de gevangenis, waaronder de mogelijkheid om boeken te lezen en toegang tot de nodige medische zorg. We hoopten dat Emil een van de mensen zou zijn die dit jaar een presidentieel pardon kregen, maar dat was helaas niet het geval. Toch blijven we hoopvol actievoeren voor zijn vrijlating.

"DEZE CAMPAGNE HEEFT ME ERVAN OVERTUIGD DAT HET BELANGRIJK IS OM VOOR MIJN RECHTEN OP TE KOMEN. HET LIET ME INZIEN DAT MIJN LEVEN ERTOE DOET EN DAT IK NIET VERGETEN BEN."

– EMIL OSTROVKO

Marinel: ‘Jullie betekenen zoveel voor ons’

De Filipijnse Marinel Sumoo Ubaldo was 16 toen ze in 2013 de orkaan Haiyan overleefde. Haar dorp werd volledig verwoest, maar de overheid liet de slachtoffers in de steek. Na 7 jaar is er nog steeds gebrek aan voedsel, water, onderdak, elektriciteit en sanitaire voorzieningen. Marinel laat weten dat de Schrijfmarathon al tot enkele positieve ontwikkelingen heeft geleid. Na de toestroom van brieven van over de hele wereld en intensief lobbywerk door Marinel, lijkt de regering van de Filipijnen eindelijk aandacht te hebben voor de behoeften van de getroffen mensen. Bovendien sprak de Filipijnse Mensenrechtencommissie zich voor het eerst uit dat fossiele brandstofbedrijven verantwoordelijk zijn voor mensenrechtenschendingen die het gevolg zijn van klimaatverandering.

"BEDANKT DAT JE DE TIJD NAM OM TE SCHRIJVEN EN ACTIE TE ONDERNEMEN. HET BETEKENT ZOVEEL VOOR ONS, JE GEEFT ONS HOOP OM DE STRIJD VOORT TE ZETTEN, ONDANKS ALLE HINDERNISSEN DIE WE TEGENKOMEN. WOORDEN SCHIETEN TE KORT OM ONZE DANKBAARHEID te uiten.’"

- Marinel Sumoo Ubaldo

Amnesty blijft actievoeren...

… voor de vrijheid van Ibrahim

In juni 2019 werd Ibrahim Ezz El-Din (28) uit Egypte op straat opgepakt door veiligheidstroepen in burger. Lange tijd wist niemand waar en of hij nog in leven was. Vlak voor de start van onze Schrijfmarathon, verscheen Ibrahim plots voor een rechtbank. Hij verklaart dat hij gefolterd werd vanwege zijn mensenrechtenwerk. Hoewel het bijzonder moeilijk is om in Egypte veranderingen teweeg te brengen, slaagde onze campagne erin om veel steun te bieden aan de familie van Ibrahim en andere mensenrechtenverdedigers in het land. We blijven ons inzetten voor zijn vrijlating.

… tegen de gevangenisstraf van Sarah & Seán

Sarah Mardini (24) en Seán Binder (25) kunnen 25 jaar cel krijgen omdat ze op het Griekse eiland Lesbos vluchtelingen uit zee probeerden te redden. De Griekse overheid beschuldigt hen van mensensmokkel en veroordeelde hen tot een absurde gevangenisstraf. Sarah weet hoe gevaarlijk de zeereis van Turkije naar Lesbos is. Ze vluchtte zelf uit Syrië en maakte de overtocht in een boot die bijna tot zinken kwam. Samen met haar zus redde ze toen het leven van iedereen aan boord. Door de coronacrisis is de afhandeling van de rechtszaak nu uitgesteld. Seán bedankt iedereen voor de vele brieven, die hebben geholpen om wereldwijd ruime media-aandacht te krijgen voor hun zaak. Intussen blijven we actie voeren en steunen we de advocaten die het inreisverbod in Griekenland aanvechten die de Griekse autoriteiten aan Sarah oplegden.

… voor opheldering over de verdwenen Yiliyasijiang

Yiliyasijiang Reheman en zijn vrouw zijn Oeigoeren, een overwegend islamitische etnische minderheid in China. Tijdens zijn studies in Egypte werd Yiliyasijiang opgepakt en teruggestuurd naar China. We vermoeden dat hij momenteel in een van de geheime heropvoedingskampen zit, waar circa 1 miljoen Oeigoeren gehersenspoeld worden met Chinese overheidspropaganda. Na de Schrijfmarathon hebben we helaas nog geen informatie ontvangen over waar Yiliyasijiang nu is. Amnesty blijft aandacht vragen voor het lot van Oeigoeren en andere etnische minderheden in het buitenland.

Teken de petitie

"Ik ben iedereen die me steunt erg dankbaar. Tijdens jullie campagne voor mijn man voelde ik dat ik er niet alleen voor sta."

- Mairinisha, de vrouw van Yiliyasijiang

De strafste schrijfacties in beeld

doe mee aan de schrijfmarathon

Lees meer over de Schrijfmarathon