Cultuurorganisaties

Onze Schrijfmarathon verdient ook een podium; organiseer een muziekvoorstelling, filmavond, debatavond of mensenrechtencafé in de foyer.

STAP 1

Markeer de Schrijfmarathon van 1 tot en met 31 december op jullie culturele agenda of kies al een specifieke datum voor jullie schrijfactiviteit.

TIP: 10 december is Internationale Dag van de Mensenrechten

STAP 2

Kies een passend format voor jouw organisatie en koppel er een schrijfactie aan (aan de balie, in de foyer, aan de uitgang van de concertzaal, etc.).

Formats
  • Organiseer een tijdelijke expo in de maand december die aansluit bij het thema mensenrechten. Nodig de bezoekers na hun bezoek uit in de foyer (voor de gelegenheid omgetoverd tot ‘mensenrechtencafé’) om nog iets te drinken en een brief of kaartje te schrijven.

• Plan een debatavond, boekvoorstelling of filmavond rond het thema mensenrechten. Nodig Amnesty-directeur Wies De Graeve uit voor een interview over zijn laatste boek Het recht om mens te zijn of laat je inspireren door het filmaanbod van MOOOV-festival voor een filmvertoning op maat.

• Boek een muziekvoorstelling van het Brussels Jazz Orchestra. Zij maakten in samenwerking met Amnesty Vlaanderen ‘We Have a Dream’, een muzikale productie rond mensenrechten en protestsongs. Klik hier voor meer info.

• Al een passende voorstelling op de planning staan? Voorzie dan in de pauze of op het einde van de voorstelling een uitnodigende schrijfstand aan de uitgang van de zaal met wervende affiches, voorbeeldbrieven en een brievenbus (zie inhoud van het gratis schrijfpakket). Breng de schrijfactie voor, tijdens of na de voorstelling onder de aandacht van het publiek.

STAP 3

Vanaf 1 oktober kan je hier het gratis schrijfpakket bestellen. Daarin vind je affiches, achtergrondinformatie over de cases waarvoor we schrijven, voorbeeldbrieven, kaartjes, pennen, stickers en buttons. Kortom, alles wat je nodig hebt om er een onvergetelijk en gezellig schrijfmoment van te maken!

MEER WETEN?

Wil jij met jouw organisatie ook meedoen aan de grootste mensenrechtencampagne ter wereld? Maar weet je niet goed waar te beginnen en wil je nog even persoonlijk van gedachten wisselen met één van onze medewerkers? Laat hier jouw gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Ik wil meer weten over de Schrijfmarathon

Vul hier je vaste of mobiele telefoonnummer in.

Privacy: Amnesty International vindt je privacy erg belangrijk en zal dan ook zorgvuldig met de door jou verstrekte persoonsgegevens omgaan. Wij gebruiken jouw gegevens voor onze administratie, om je te informeren over ons werk, om je steun te vragen voor acties en voor incidentele verzoeken om bijdragen. Jouw gegevens worden niet verstrekt aan derden. Je kan jouw gegevens op ieder moment opvragen of laten wijzigen via de ledenadministratie.

5 TIPS & TRICKS
VOOR EEN GESLAAGDE SCHRIJFMARATHON

1. VERZEKER VOLK OVER DE VLOER

• Zorg voor voldoende promotie: maak een Facebookevenement aan en nodig je contacten uit op je schrijfactiviteit. Breng ook de lokale pers op de hoogte van je plannen.
  • Hang op voorhand een aankondigingsposter aan het raam, vlaggetjes voor de deur of zet een aankondigingsbord op straat om toevallige voorbijgangers naar binnen te lokken.

2. MAAK HET UITNODIGEND EN GEZELLIG

• Zorg dat de schrijfstand opvalt en dat mensen makkelijk hun weg ernaartoe kunnen vinden.
  • Voorzie voldoende zit- en schrijfruimte en leg een stapeltje voorbeeldbrieven, schrijfpapier en pennen klaar.
  • Breng sfeervolle verlichting aan, voorzie een plantje op de schrijftafel en hang de Amnesty-vlaggetjes uit.
  • Biedt een drankje en randanimatie aan, zoals een live-optreden of een gastspreker.

3. TOON DE IMPACT VAN JE SCHRIJFACTIE

• Zet een duidelijke brievenbus klaar om alle brieven en kaartjes in te deponeren. In het schrijfpakket vind je een opvallende sticker om op de brievenbus te kleven.
  • Tel alle geschreven brieven en kaartjes en bezorg ons snel het resultaat door een mailtje te sturen naar [email protected]. Als we in januari het indrukwekkende eindresultaat van alle schrijfacties in Vlaanderen bekendmaken, weet je zeker dat ook jouw schrijfacties zijn meegerekend.
  • Inspireer anderen met jouw schrijfactie. Neem foto’s en deel ze massaal op sociale media of stuur ze door naar [email protected]. Vergeet ons zeker niet te taggen in de foto’s op sociale media: @Amnesty International België Vlaanderen op Facebook; @Amnestyvl op Twitter en @amnestyvlaanderen op Instagram

4. HOUD DE VERZENDKOSTEN LAAG

• Bundel alle brieven voor eenzelfde bestemmeling in één grote enveloppe in plaats van alle brieven in een aparte enveloppe te versturen. Je kan hetzelfde doen met de solidariteitskaartjes.
  • Deel de kosten van de postzegels door een vrije bijdrage te vragen aan de deelnemers. In het schrijfpakket vind je een sticker die je op een inzameldoos kan kleven.

5. BRENG ONS OP DE HOOGTE

Ben je geïnteresseerd, maar heb je nog vragen of wil je even van gedachten wisselen? Laat je gegevens achter in bovenstaand formulier, dan nemen wij contact met je op! En wie weet komen we in december eens langs met een fotograaf.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.