Chili: bescherm milieuverdedigers

Chili: bescherm milieuverdedigers

77 / 5.000 handtekeningen

BEDREIGD OMDAT ZE HET GEBREK AAN WATER AANKLAGEN

Lorena Donaire en Carolina Vilches zijn lid van Mujeres Modatima, een organisatie voor de verdediging van water, land en milieu in de provincie Petorca in Chili. Ook Verónica Vilches is een milieuverdediger die werkt rond het recht op water in de regio.

Ze worden dagelijks geïntimideerd, in de gaten gehouden, bedreigd en gestigmatiseerd omdat ze zich inzetten voor het recht op water. In de gebieden waar ze actief zijn, tasten de gevolgen van droogte de gezondheid en het leven van mensen uit lokale gemeenschappen al jaren aan.

Ze hebben geprobeerd me met de auto te overrijden, mijn zoon was bij mij.”- Carolina Vilches

HUN WERK EN HET WATER, BEIDE VAN LEVENSBELANG

We dienen nooit een klacht in want we weten dat niemand ons zal beschermen.”

Door het gebrek aan water in hun regio aan te klagen, verdedigen deze milieuactivisten het recht op leven, een zo gezond mogelijk leven en water. Daarvoor krijgen de leden van Mujeres Modatima en andere organisaties niet alleen te maken met aanvallen en intimidatie. Ze trotseren ook grote obstakels wanneer ze proberen deze misstanden aan te klagen. De feiten worden zelden onderzocht.

De ingediende klachten van de Mujeres Modatima moeten serieus genomen worden en gevolg krijgen. En er moeten maatregelen worden genomen zodat zij in alle veiligheid hun werk kunnen voortzetten. Met uw handtekening kunnen we druk uitoefenen op het bureau van de procureur-generaal en de politie.

Daarnaast wil Amnesty dat het regionale parket van Valparaiso en het plaatselijke parket een procedure instelt voor het behandelen van aanklachten van mensenrechtenverdedigers, met bijzondere aandacht voor de klachten aangeleverd door Mujeres Modatima. Beide bureaus moeten er ook voor zorgen dat de politie gecoördineerd, tijdig en niet-intimiderend optreedt.

Teken de petitie. Eis dat de Chileense autoriteiten deze vrouwen en andere milieuverdedigers in het land beschermen.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank. Alleen je initialen en geboortejaar worden doorgegeven aan de geadresseerde(n) van de petitie.