Steun Clovis en zijn strijd voor Congolese burgerrechten

Steun Clovis en zijn strijd voor Congolese burgerrechten

273 handtekeningen van het 5000 streefdoel
#ChangeReality

Clovis Mutsuva Kakule is een 25-jarige student en activist uit Butembo, Oost-Congo. Als lid van de burgerbeweging LUCHA organiseert hij vreedzame protesten. Kort na Zijn deelname aan een protestactie tegen het hoge inschrijvingsgeld werd HIJ door de universiteit uitgesloten.

In 2014 werd Clovis als rechtenstudent toegelaten tot de Université Officielle de Semuliki (UOS). Hij is sinds 2015 lid van de burgerbeweging Lutte pour le Changement (LUCHA), werd in 2018 verkozen tot studentenvertegenwoordiger van zijn universiteit en tot voorzitter van de Coordination inter estudiantine de Beni (COIB), een vereniging van universiteitsstudenten in Beni.

Clovis werd al minstens 10 keer gearresteerd tijdens vreedzame protesten. In november 2018 werd hij samen met drie andere studenten vier nachten vastgehouden omwille van hun deelname aan een vreedzame actie tegen burgergeweld in Beni.

In februari 2018 leidde Clovis een protestactie tegen het verhoogde inschrijvingsgeld. De officiële wisselkoers tussen de Amerikaanse dollar en de Congolese frank werd niet gerespecteerd. Zelfs nadat de correctie doorgevoerd werd in de beleidstekst van het Ministerie voor Hogere Educatie bleef de universiteitsadministratie de studenten te veel aanrekenen. Kort na de actie werd Clovis door de universiteit uitgesloten. Hij mocht niet verder studeren omdat hij niet voldoende examens gehaald had. Clovis ontkende dit en tekende beroep aan. Hij denkt dat de beslissing een gevolg is van zijn activisme.

Amnesty International vraagt de universiteit om de uitsluiting van Clovis terug te draaien en hem opnieuw toe te laten tot de rechtenfaculteit.

Teken de petitie en vraag de lokale autoriteiten in Beni:

• een onafhankelijk onderzoek te openen naar de redenen voor zijn uitsluiting;

• Clovis niet langer lastig te vallen omwille van zijn vreedzaam activisme;

• het recht op vreedzame samenkomst en vrije meningsuiting te respecteren.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun ook deze mensenrechtenverdedigers

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.