Brussel [189]

Amnesty-groep Brussel 189

De Brusselse groep 189 is in 1985 ontstaan als schrijfkern aan de VUB. Begin jaren negentig zijn we een echte groep geworden, los van de universiteit. Na meer dan 25 jaar voeren we dus nog steeds actie voor mensenrechten!

Een keer per maand komen we samen bij een van de groepsleden thuis. De vergadering wordt afwisselend door een van ons voorbereid. Met een hapje en een drankje hebben we het dan over ons hoofddossier Jayyus, een Palestijns dorpje waarvan de inwoners door de bouw van de Israëlische muur van hun landbouwgronden worden gescheiden. We schrijven ook telkens een brief voor een actie van het team Latijns-Amerika.

Elk jaar bemannen we in juli een actiestand op het Vijverfestival in Dilbeek. We vragen de festivalgangers om een petitie te ondertekenen voor een actueel mensenrechtenthema en de kinderen proberen we hier op een speelse manier bij te betrekken. Op het einde van het jaar verkopen we Amnesty-kaarsen en sinds kort hebben we ook een primeur op onze naam staan: een petitie met fotoblog waarmee we de Israëlische autoriteiten verzoeken om de mensenrechten van de inwoners van Jayyus te respecteren en deze laatsten een hart onder de riem te steken (neem zeker een kijkje op http://supportjayyus.blogspot.com/).

Voel je het kriebelen en heb je zin in om een kijkje te komen nemen op een van onze vergaderingen? Stuur dan een mailtje naar Achille Boeyé ([email protected]) en wie weet zien we elkaar gauw in Brussel!

Ontmoetingsplaats:
wisselend
Ontmoetingsmoment:
éénmaal per maand, wisselend
Soort:
Amnesty-groep
Gemeente:
Regio:
Contactpersoon:
Ruth Van Dyck
Adres:
L. Socquetstraat 50
Postcode:
Contact gemeente:
Telefoon:
GSM:

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.