Bibliotheken

De bibliotheek is de uitgelezen plek om bezoekers warm te maken voor de grootste mensenrechtenactie ter wereld.

Bibliotheken zijn elk jaar belangrijke partners voor Amnesty International. Meer dan 50 Vlaamse bibliotheken zetten in december hun schouders onder de Schrijfmarathon door een eigen schrijfactie te organiseren tussen de boeken. Hieronder vind je inspiratie voor een schrijfactie in jouw bibliotheek. Met onze gouden tips & tricks krijg je ongetwijfeld al jouw bezoekers aan het schrijven.

INSPIRATIE

• Creëer een gezellig én opvallend schrijfhoekje tussen de boeken of in het leescafé. In het schrijfpakket (vanaf 1oktober 2019 te bestellen) vind je kleurrijke affiches, vlaggetjes, voorbeeldbrieven, kaartjes, pennen en stickers. Alles wat je nodig hebt om je stand mooi aan te kleden en bezoekers te lokken.

• Stel in de maand december een thematafel op met relevante boeken over mensenrechten en zet de Schrijfmarathon op die manier extra in de kijker.

• Nodig een auteur of spreker uit die iets interessants over het thema te vertellen heeft (tip: 10 december is Internationale dag van de Mensenrechten). Aansluitend kan je het publiek uitnodigen om brieven en kaartjes te schrijven in het leescafé.

• Boek onze Amnesty ‘cartoonale’ of reizende expo met 30 à 40 cartoons over mensenrechten. Interesse? Contacteer een lokale Amnesty-groep of stuur een mailtje naar onze medewerker Stijn ([email protected]).

• Neem contact op met een lokale Amnesty-groep of andere sociaal-culturele vereniging en bundel jullie krachten. De leden kunnen mee een schrijfnamiddag of -avond helpen opzetten of bijspringen om de schrijfstand te bemannen.

Vanaf 1 oktober kan je hier het gratis schrijfpakket bestellen. Daarin vind je affiches, achtergrondinformatie over de cases waarvoor we schrijven, voorbeeldbrieven, kaartjes, pennen, stickers en buttons. Kortom, alles wat je nodig hebt om er een onvergetelijk en gezellig schrijfmoment van te maken!

5 TIPS & TRICKS
VOOR EEN GESLAAGDE SCHRIJFMARATHON

1. VERZEKER VOLK OVER DE VLOER

• Zorg voor voldoende promotie: maak een Facebookevenement aan en nodig je contacten uit op je schrijfactiviteit. Breng ook de lokale pers op de hoogte van je plannen.
  • Maak je evenement zichtbaar: hang op voorhand een aankondigingsposter aan het raam, vlaggetjes voor de deur of zet een aankondigingsbord op straat om toevallige voorbijgangers naar binnen te lokken.

2. MAAK HET UITNODIGEND EN GEZELLIG

• Zorg dat de schrijfstand opvalt en dat mensen makkelijk hun weg ernaartoe kunnen vinden.
  • Voorzie voldoende zit- en schrijfruimte en leg een stapeltje voorbeeldbrieven, schrijfpapier en pennen klaar.
  • Kleed je stand gezellig aan: zorg voor sfeervolle verlichting, voorzie een plantje op de schrijftafel en hang de Amnesty-vlaggetjes uit.
  • Bied een drankje en randanimatie aan, zoals een live-optreden of een gastspreker.

​​​​3. TOON DE IMPACT VAN JE SCHRIJFACTIE

• Zet een duidelijke brievenbus klaar om alle brieven en kaartjes in te deponeren. In het schrijfpakket vind je een opvallende sticker om op de brievenbus te kleven.
  • Tel alle geschreven brieven en kaartjes en bezorg ons snel het resultaat door een mailtje te sturen naar [email protected]. Als we in januari het indrukwekkende eindresultaat van alle schrijfacties in Vlaanderen bekendmaken, weet je zeker dat ook jouw schrijfacties zijn meegerekend.
  • Inspireer anderen met jouw schrijfactie. Neem foto’s en deel ze massaal op sociale media of stuur ze door naar [email protected]. Vergeet ons zeker niet te taggen in de foto’s op sociale media: @Amnesty International België Vlaanderen op Facebook; @Amnestyvl op Twitter en @amnestyvlaanderen op Instagram.

4. HOUD DE VERZENDKOSTEN LAAG

• Bundel alle brieven voor eenzelfde bestemmeling in één grote enveloppe in plaats van alle brieven in een aparte enveloppe te versturen. Je kan hetzelfde doen met de solidariteitskaartjes.
  • Deel de kosten van de postzegels door een vrije bijdrage te vragen aan de deelnemers. In het schrijfpakket vind je een sticker die je op een inzameldoos kan kleven.

5. BRENG ONS OP DE HOOGTE

Ben je geïnteresseerd, maar heb je nog vragen of wil je even van gedachten wisselen? Vul onderstaand contactformulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. En wie weet komen we in december eens langs met een fotograaf.

Ik wil meer weten over de Schrijfmarathon

Vul hier je vaste of mobiele telefoonnummer in.

Privacy: Amnesty International vindt je privacy erg belangrijk en zal dan ook zorgvuldig met de door jou verstrekte persoonsgegevens omgaan. Wij gebruiken jouw gegevens voor onze administratie, om je te informeren over ons werk, om je steun te vragen voor acties en voor incidentele verzoeken om bijdragen. Jouw gegevens worden niet verstrekt aan derden. Je kan jouw gegevens op ieder moment opvragen of laten wijzigen via de ledenadministratie.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.