Ecuador: bescherm de Amazonevrouwen

Ecuador: bescherm de Amazonevrouwen

1.824 handtekeningen van het 5000 streefdoel

Elke dag riskeren ze hun leven en dat van hun families

Patricia Gualinga, Nema Grefa, Salomé Aranda en Margoth Escobar zijn vier vrouwelijke activisten met een missie: ze komen op voor de bescherming van ’s werelds grootste regenwoud.  Elke dag verdedigen ze de rechten van hun gemeenschap en verzetten ze zich tegen de ontginningsindustrie en de daaraan gelinkte politieke en economische belangen.

In 2018 werden de vrouwen en hun familie herhaaldelijk bedreigd met de dood en aangevallen door onbekenden. We zijn meer dan een jaar verder en de Ecuadoriaanse autoriteiten slagen er nog steeds niet in hen te beschermen en de daders te identificeren.

In Ecuador werken tientallen vrouwen samen om het Amazonewoud te beschermen. Het Amazonegebied is goed voor de helft van alle tropische regenwouden ter wereld. Het is ook de woonplaats van honderden inheemse gemeenschappen en duizenden dier- en plantensoorten. Megaprojecten waarbij olie ontgonnen wordt of massaal veel hout gekapt wordt, vormen een bedreiging voor hun leefomgeving en de rechten van de mannen, vrouwen en kinderen die er leven.

Ecuador plaatst politieke en economische winst boven mensenrechten

President Moreno en minister van Justitie Salazar moeten ervoor zorgen dat de Amazonevrouwen, en alle andere activisten die opkomen voor mensenrechten en het milieu in Ecuador, hun werk in alle veiligheid kunnen verderzetten. En dat de onbekende aanvallers gevonden en berecht worden.

Vraag minister Salazar om hen te beschermen!

Wat gebeurt er met jouw handtekening?

Op 1 december sluiten we deze petitie af en worden alle ingezamelde handtekeningen van over de hele wereld overhandigd aan de Amazonevrouwen. Gesteund door al die handtekeningen trekken Patricia Gualinga, Nema Grefa, Salomé Aranda en Margoth Escobar naar de Ecuadoriaanse hoofdstad Quito om er hun eisen kracht bij te zetten in een gesprek met de minister van Justitie.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw