Egypte: laat student Ahmed Samir vrij

Egypte: laat student Ahmed Samir vrij

17.984 / 20.000 handtekeningen

De Egyptische student Ahmed Samir (30) wordt sinds februari 2021 vastgehouden in de Tora-gevangenis in Egypte. Hij zou normaal na het afmaken van zijn studie Antropologie trouwen met zijn Vlaamse vriendin Souheila Yildiz. Samen zouden ze een leven opbouwen in Gent.

Op 1 februari viel hun droom in duigen. Tijdens een bezoek aan Ahmeds thuisland Egypte werd hij gearresteerd. Vijf dagen lang wist niemand waar de student zich bevond. Volgens Ahmed werd hij tijdens zijn verhoor zelfs geschopt en geslagen door zijn ondervragers.

Op 22 juni werd hij veroordeeld door een speciale noodrechtbank tot 4 jaar cel omdat hij een aantal posts op sociale media gedeeld zou hebben waarin mensenrechtenschendingen in Egypte werden aangekaart. Tegen veroordelingen van deze rechtbank kan je geen beroep aantekenen. Enkel de Egyptische president kan het verdict bekrachtigen of vernietigen. In februari 2022 werd beslist het vonnis niet te bekrachtigen en dat er een nieuw proces zou komen tegen Ahmed. Dat proces ging op 21 februari van start.

Voer mee met ons de druk op – teken de petitie en eis de vrijlating van Ahmed Samir!

Eis de vrijlating van ahmed samir santawy.

De arrestatie, de veroordeling, ik kan het niet vatten. Ahmed is een academicus die met vrouwenstudies bezig is en niet met politiek activisme. Hij is niet alleen de liefde van mijn leven, maar ook een gulle en liefdevolle vriend die veel geeft om rechtvaardigheid in de samenleving – een echte antropoloog.
Souheila Yildiz, verloofde van Ahmed

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank. Alleen je initialen en geboortejaar worden doorgegeven aan de geadresseerde(n) van de petitie.