VS neemt asielzoekers hun kinderen af

Vier vaders uit Honduras en El-Salvador vluchtten tussen 10 en 13 november met hun kinderen naar de VS om asiel aan te vragen. Amerikaanse grenswachters plaatsten de vaders in detentie en eisten dat de kinderen naar een opvang gingen.

Onder dwang gaven drie vaders hun kinderen mee. Het vierde kind werd met geweld van zijn vader gescheiden. Van twee kinderen is het niet bekend waar ze nu zijn. De families maken zich ernstig zorgen om de kinderen.

De instanties voor grensbewaking hebben de nationale standaarden geschonden door in deze gevallen geen prioriteit te geven aan familie-eenheid en deze te vergemakkelijken. De scheiding van gezinnen die asiel zoeken is wreed en traumatiserend voor asielzoekers die in de VS bescherming zoeken tegen het geweld of vervolging in hun land van herkomst.

Amnesty roept de autoriteiten van de VS op hun eigen beleid na te leven en ervoor te zorgen dat families niet van elkaar gescheiden worden maar samen hun asielaanvraag afwachten.

Teken nu:

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.