Syrië: dringend evacuatie nodig van 529 patiënten

In Oost-Ghouta in Syrië zitten momenteel 529 patiënten vast die dringend medische hulp nodig hebben. Zij moeten zo snel mogelijk worden overgebracht naar de ziekenhuizen in Damascus.

Oost-Ghouta is een gebied naast Damascus waar zo´n 400.000 mensen wonen en dat wordt belegerd door de Syrische regeringstroepen. Na onderhandelingen over de vrijlating van mensen die door de gewapende oppositie werden vastgehouden wacht men al sinds juli 2017 op de goedkeuring van de evacuatie van 572 mensen die ernstig gewond of ziek zijn.

Van deze 572 mensen zijn er eind december 2017 al 29, waaronder 17 kinderen, geëvacueerd voor behandeling van ernstige verwondingen en ziektes zoals hartziektes, kanker en leverfalen. Volgens het medische personeel in Oost-Ghouta zijn er ondertussen ook al 14 mensen overleden.

Volgens internationaal-humanitair recht mogen zieken en gewonden nooit worden ingezet in onderhandelingen maar hebben zij altijd en onvoorwaardelijk recht op de nodige medische zorg. Op dit moment zijn de dokters en het medisch personeel in Oost-Ghouta niet in staat geschikte medische zorg te verlenen door een tekort aan medisch materiaal en medicijnen, vooral voor de behandeling van ziektes zoals kanker, hartziektes en diabetes.

Roep de Syrische regering op om onvoorwaardelijk de medische evacuaties naar Damascus toe te staan. De belegering van Oost-Ghouta moet onmiddellijk stoppen en de Verenigde Naties moet humanitaire hulp kunnen bieden.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.