Stop terugkeer naar Afghanistan

In 2015 werd de man van ‘Sadeqa’ ontvoerd door een groepering die het niet eens was met zijn werk. De familie betaalde losgeld om zijn vrijlating te verzekeren en vluchtte naar Noorwegen. Daar kregen ze echter geen asiel, en kregen ze te horen dat ze ofwel gedwongen, ofwel vrijwillig konden terugkeren naar Afghanistan. Ze keerden terug en probeerden er zo onopvallend mogelijk te leven.

Slechts enkele maanden later verdween de echtgenoot van Sadeqa opnieuw. Hij werd vermoord, Sadeqa vermoedt dat de daders dezelfde mensen waren die hem eerder al hadden ontvoerd.

‘Sadeqa’ is één van duizenden Afghanen die recent vanuit Europa teruggekeerd zijn naar Afghanistan, ondanks bewijzen dat ze daar ernstig gevaar kunnen lopen. 2016 was het dodelijkste jaar tot nu toe in Afghanistan. Bomaanslagen, zelfmoordaanslagen, vervolging van religieuze en etnische minderheden, gedwongen huwelijken, gedwongen recrutering van kindsoldaten, seksueel geweld en foltering zijn de gevaren waarmee de bevolking op dagelijkse basis geconfronteerd wordt. Ondanks dit alles worden nog steeds mensen gedwongen teruggebracht naar Afghanistan.

Mensen blijven terugsturen naar Afghanistan, en hierbij bewust het wijdverspreide conflict negeren, is niet enkel wreed, het is roekeloos en illegaal.

Roep de staatssecretaris voor asiel en migratie, Theo Francken, op om de terugkeer naar Afghanistan op te schorten zolang de veiligheid van de betrokkenen niet gegarandeerd kan worden.

Teken nu

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.