Steun Mensenrechtenverdedigers in Turkije

#FreeRightsDefenders

Vraag om rechtvaardigheid voor Turkse mensenrechtenverdedigers

Het had een doodgewone dag moeten zijn voor İdil Eser en haar collega's. Samen bevonden ze zich op een vergadering in Istanboel toen de politie het gebouw binnenviel en hen arresteerde. Dit gebeurde slechts enkele weken nadat ook Taner Kılıç, de voorzitter van Amnesty Turkije, aangehouden werd.

Na 3 maanden in de cel en een wereldwijde oproep om de 'Istanboel 10' vrij te laten, werd die oproep, weliswaar met voorwaarden, beantwoord. De aanklacht blijft echter verderlopen en Taner Kılıç zit nog altijd vast.

İdil Eser is de Directeur van Amnesty Turkije, de anderen zijn collega’s en vrienden uit binnen- en buitenland. Hun namen zijn Özlem Dalkıran, Günal Kurşun, Veli Acu, Ali Gharavi, Peter Steudtner, Nalan Erkem, İlknur Üstün, Nejat Taştan en Şeyhmuz Özbekli. Het zijn stuk voor stuk mensenrechtenverdedigers die niets verkeerd deden.

Toch riskeren ze op dit moment tot 15 jaar celstraf voor "lidmaatschap van een terroristische organisatie". Turkije wil hen, net als honderden journalisten, straffen. Op die manier voeden ze de propagandistische gedachte dat mensenrechtenverdedigers gevaarlijk zijn en een halt toegeroepen moeten worden. Dat is absurd: mensenrechten verdedigen is geen misdaad.

De Istanboel 10 en Taner zijn onze vrienden en collega's. Zij wijden hun leven aan het vreedzaam verdedigen van ieders rechten in Turkije en daarbuiten. Het verdedigen van mensenrechten criminaliseren, zorgt ervoor dat niemand nog veilig is voor de repressie van de huidige regering.

Wij gaan door tot elk van hen vrij is. Teken de petitie en help ons ervoor te zorgen dat alle aanklachten tegen mensenrechtenverdedigers kwijtgescholden worden.

Samen laten we Turkije weten dat de wereld hen in de gaten houdt!

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.