Steun Mensenrechtenverdedigers in Turkije

#FreeRightsDefenders

Ze wijdden hun leven aan het verdedigen van ieders rechten. Nu hebben ze onze hulp nodig.

Het had een doodgewone dag moeten zijn voor İdil Eser, Directeur van Amnesty Turkije. Ze bevond zich op een vergadering met collega’s in Istanboel toen de politie het gebouw binnenviel en hen arresteerde.

Nu zitten ze nog steeds vast en hebben ze onze hulp nodig. Geen tijd te verliezen dus.

İdil Eser is de Directeur van Amnesty Turkije, de anderen zijn collega’s en vrienden uit binnen- en buitenland. Hun namen zijn Özlem Dalkıran, Günal Kurşun, Veli Acu, Ali Gharavi, Peter Steudtner, Nalan Erkem en İlknur Üstün. Nejat Taştan en Şeyhmuz Özbekli werden op borg vrijgelaten, maar de aanklacht tegen hen blijft lopen. Het gebeurde slechts enkele weken nadat de Voorzitter van Amnesty Turkije, Taner Kiliç, aangehouden werd.

Geen van hen deed iets verkeerd: Turkije sloot ze op, net zoals het honderden journalisten opsloot, om zo de propagandistische gedachte te voeden dat mensenrechtenverdedigers op een of andere manier gevaarlijk zouden zijn en gestopt moeten worden.

Dit is volstrekte onzin. Allemaal verdedigen ze op vreedzame wijze ieders rechten in Turkije. Elke dag die ze in de cel doorbrengen, worden de mensen waar ze voor opkomen kwetsbaarder en een makkelijker doelwit voor het hardhandige optreden van de Turkse overheid.

We gaan door tot elk van hen vrij is. Teken de petitie en help ons ervoor te zorgen dat deze mensenrechtenverdedigers vrij komen – wij zorgen ervoor dat jouw stem op het gepaste tijdstip gehoord wordt.

Samen laten we Turkije weten dat de wereld hen in de gaten houdt!

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.