Ik kies om levens te redden

Laat hen niet verdrinken. Spoor Europese leiders aan om mensenlevens op de eerste plaats te zetten!

Amnesty International vraagt aan de leiders van de Europese Unie meer inspanningen te leveren om mensen te redden van de verdrinkingsdood op de Middellandse Zee. Ze mogen niet langer samenwerken met de Libische autoriteiten om migranten terug te brengen naar dat land.

2016 was het dodelijkste jaar voor vluchtelingen en andere migranten die de Middellandse Zee probeerden over te steken.

Meer dan 4.500 mannen, vrouwen en kinderen verdronken of verdwenen tijdens hun overtocht in gammele en overvolle boten. In 2017 blijft de dodentol stijgen.

Ondanks deze tragedie hebben Europese overheden ervoor gekozen om minder patrouilleboten de zee op te sturen, waardoor ngo’s alleen achterblijven om levens te redden.

In plaats van levens te redden en veilige en legale routes te voorzien voor deze mensen die hun land van herkomst ontvluchten, is Europa de samenwerking aangegaan met de Libische autoriteiten. Libische grenswachten onderscheppen vluchtelingen en migranten op zee, en brengen hen terug naar Libië. Daar belanden ze in detentiecentra, en worden ze het slachtoffer van weerzinwekkend misbruik zoals foltering en verkrachting.

Mensen worden dus ‘gered’ op zee, maar meteen teruggebracht naar een hel in Libië. Dat kan geen redding heten.

Hier moet een einde aan gemaakt worden. Mensenlevens redden op zee is onze morele én juridische plicht, net als het bieden van hulp en bescherming.

Kies ervoor om levens te redden. Onderteken de oproep aan Charles Michel, Eerste Minister. Hij moet ervoor zorgen dat ook de Belgische regering en de Europese Unie mensenlevens redden op de eerste plaats zetten.

Kies om levens te redden

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.