Guantanamo: eis transfer van Toffiq al-Bihani

11 januari 2018 is het exact zestien jaar geleden dat de eerste gevangenen naar het Amerikaanse detentiecentrum op Guantanamo Bay overgebracht werden. Toffiq al-Bihani is een van die gevangenen.

Toffiq al-Bihani werd door de CIA gefolterd voordat hij naar Guantanamo werd overgebracht in 2003. Sindsdien kwijnt hij daar weg. Van een proces of zelfs een officiële aanklacht tegen hem is geen sprake. Sinds 2010 is hij "cleared for transfer".

Toffiq al-Bihani is een van de 41 gedetineerden die nog op Guantanamo vastgehouden worden. De meesten zitten er voor onbepaalde tijd, geïsoleerd, en vol ontberingen. Bovendien zijn er sterke aanwijzingen dat martelingen of andere vormen van wrede, onmenselijke of vernederende behandeling meer dan sporadisch op Guantanamo hebben plaatsgevonden. Daarvoor heeft nog niemand verantwoording moeten afleggen.

Guantanamo ondermijnt het internationaal recht, moedigt andere landen aan de mensenrechten op vergelijkbare wijze te schenden, en is een zwakke schakel in de internationale ‘strijd tegen het terrorisme‘

Guantanamo Bay moet gesloten worden, eens en voor altijd. Op deze trieste verjaardag, help ons om Taffiq over te brengen naar ergens waar de mensenrechten wel gerespecteerd worden.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.