China: stop huisarrest Liu Xia

"Ik kan niet weg. Ik praat in mijzelf. Ik word gek." Dit schreef Liu Xia, de Chinese dichteres en weduwe van de Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo. Ze staat onder huisarrest sinds haar man in 2010 de Nobelprijs kreeg.

Amnesty roept op het huisarrest van de Chinese dichteres en mensenrechtenverdediger Liu Xia onmiddellijk te beëindigen en de intimidaties te stoppen.

Liu Xia staat onder huisarrest sinds haar echtgenoot Liu Xiaobo in 2010 de Nobelprijs voor de Vrede kreeg. Nadat Liu Xiaobo op 13 juli 2017 overleed, doken op Youtube video’s op van Liu Xia die zogezegd in Peking en de provincie Yunnan was. Goede vrienden van haar konden echter geen contact met haar krijgen en weten nog steeds niet waar ze echt is.

Volgens rapporten van Radio Free Asia onderging Liu Xia recent een operatie. We zijn bezorgd om haar lichamelijke gezondheid en over haar mentale welzijn, aangezien haar depressie nu als 'extreem ernstig' wordt beschouwd.

Kom in actie en eis dat de Chinese overheid het huisarrest van Liu Xia onmiddellijk opheft.

Teken nu

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.