Cambodjaanse landrechtenactiviste onterecht vast

De Cambodjaanse Tep Vanny (37) zit sinds augustus 2016 opnieuw in de gevangenis. Al tien jaar neemt zij het op voor het recht op huisvesting van haar gemeenschap.

Tep Vanny is een symbool voor het mensenrechtenactivisme in Cambodja. Als gevolg van haar dappere volharding om de rechten van anderen te verdedigen, zit Tep op dit moment vast in de gevangenis.

Vanny strijdt voor het huisvestingsrecht van haar gemeenschap. Dit doet ze al 10 jaar lang. Ze komt op voor de rechten van duizenden families die op gewelddadige wijze uit hun huis gezet werden in Phnom Penh.

Samen met de andere activisten, voornamelijk vrouwen, is ze een doelwit van de overheid. Ze werd al geïntimideerd, geslagen, gearresteerd en opgesloten. Op die manier probeert de overheid Vanny monddood te maken en wordt ze een voorbeeld voor wat er met activisten gebeurt die opkomen voor mensenrechten. Lees meer over de intimidatie van mensenrechtenverdedigers in Cambodja.

Tep Vanny blijft strijden tegen onrecht, ondanks alle tegenkanting. Teken de petitie en eis dat de Cambodjaanse overheid haar nu vrijlaat.

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.