Enthousiaste leerlingen

WAT BETEKENT DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG VOOR JOU?

"Kracht en jeugd. Ik denk dat Amnesty International als één van de weinige organisaties vooral stem geeft aan de jeugd. Onze generatie is geïnteresseerd in wereldproblemen en -conflicten en wij hebben geen politieke agenda of vooroordelen. Wij willen gewoon het beste voor iedereen. "

Ivana, 16 jaar

Vrolijke leerlingen op het schoolplein

WAAROM SCHRIJF JE OP DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG?

"De meeste landen zeggen dat ze mensenrechten zullen naleven en dat doen ze niet. Dus moeten we ervoor zorgen dat ze verantwoordelijk worden gesteld. Door brieven te schrijven proberen we te zorgen voor bewustwording bij die regeringsleiders, zodat er minder schendingen zijn."

Lola, 17 jaar

Leerlingen houden enthousiast hun hand omhoog

WAAROM DOE JE MEE AAN DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG?

"Je kan natuurlijk aan de zijlijn blijven staan en niks doen, maar dan leer je ook niet bij over wat er eigenlijk allemaal gebeurt buiten ons land. Dat inspireert mij ook wel heel hard."

Nynke, 13 jaar

Leerlingen schrijven

MENSEN ZEGGEN VAAK DAT JONGEREN NIET WAKKER LIGGEN VAN MENSENRECHTEN. DENK JE DAT DIT WAAR IS?

"Je moet nadenken over wat jij persoonlijk belangrijk vindt en welke rechten jij belangrijk vindt voor jezelf, en dat dan ook toepassen op andere mensen. Die rechten worden nu in bepaalde landen niet nageleefd. Ik zou dat zelf ook niet leuk vinden mocht ik in zo'n situatie zitten, en dan had ik ook heel graag een beetje steun gehad van andere mensen."

Yara, 15 jaar

leerkracht met leerlingen in de klas

HOE ERVAAR JE DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG ALS LEERKRACHT?

"Het is een dag waarop je klas of school transformeert in een gigantisch schrijfteam. Wij trekken samen allemaal aan hetzelfde zeel voor één gemeenschappelijk doel: een rechtvaardige wereld. Hoe? Door massaal brieven te schrijven. Leerlingen krijgen vooraf alle informatie, dankzij Amnesty International, ze bekijken de filmpjes, want eigenlijk is kennis het begin van alles."

Marc, leerkracht NCZ

Leerlingen buiten

WAT IS JOUW GEVOEL BIJ DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG?

"Ik vind het super belangrijk en het doet deugd om te zien dat de jeugd op 500 verschillende scholen leeftijdsgenoten helpt, mensen in nood helpt en vooral opkomt voor dingen die een norm zouden moeten zijn."

Ivana, 16 jaar

Bedankt voor alle inzet

De Schrijf-ze-VRIJdag zou niet mogelijk zijn zonder de inzet van duizenden leerkrachten en tienduizenden leerlingen. Elk jaar opnieuw maken jullie er samen een succes van. Hartelijk bedankt!

Zin om ook mee te doen op vrijdag 2 februari 2024 of een andere dag dit schooljaar? Schrijf je in!

Ik doe mee