BELGIË LEGT “MONDELING EXAMEN MENSENRECHTEN” AF VOOR DE VN

BELGIË LEGT “MONDELING EXAMEN MENSENRECHTEN” AF VOOR DE VN

28 april 2021

VN-lidstaten leggen België dit jaar op de rooster over de mensenrechtensituatie in ons land. Amnesty International fluistert de ondervragers van tevoren een aantal vragen en aanbevelingen in over prangende Belgische mensenrechtenkwesties.

Op 5 mei 2021 legt België voor de derde keer zijn “mondeling examen mensenrechten” af voor de Verenigde Naties, officieel Universal Periodic Review of UPR genoemd. België krijgt nadien geen puntenrapport, maar wel een reeks aanbevelingen om de mensenrechten nog beter te respecteren.

De eer om vragen te stellen is op de dag van het “mondeling examen” enkel weggelegd voor de VN-lidstaten. Amnesty International mag vooraf wel een analyse opsturen over wat er goed en fout loopt in ons land op het vlak van mensenrechten. We doen in onze analyse 36 concrete en meetbare aanbevelingen over 12 domeinen waar mensenrechten in België worden geschonden of onvoldoende beschermd.

ONTDEK ONS VOLLEDIGE UPR-RAPPORT

AMNESTY’S AANBEVELINGEN VOOR BELGIË

Lees hier in het kort welke werkpunten en aanbevelingen Amnesty heeft voorgelegd aan de VN en de VN-lidstaten voor de Belgische regering.

AMNESTY’S LOBBYWERK

Alleen VN-lidstaten mogen het woord nemen tijdens de UPR-sessie van België op 5 mei. Dat maakt het lobbywerk vooraf van Amnesty Vlaanderen, in samenwerking met Amnesty International Belgique Francophone, des te belangrijker.

In aanloop naar 5 mei schuiven onze beleidsmedewerkers aan tafel bij verschillende ambassades in Brussel. We snijden thema’s aan die niet alleen voor België, maar ook voor het land in kwestie van belang zijn. Nederland stak bijvoorbeeld vroeger al de hand uit naar België om samen het probleem van etnisch profileren bij de politie aan te pakken. Scandinavische landen zijn dan weer vaak erg begaan met gendergelijkheid en gendergerelateerd geweld.

Ook al mag Amnesty International ons land niet rechtstreeks ondervragen op de dag van “het mondeling examen”, toch beïnvloeden we de uiteindelijke aanbevelingen voor België dankzij ons rapport en ons lobbywerk.

BEKIJK HIER DE TERUGBLIK op de upr VAN trui van ackere, VERANTWOORDELIJKE POLITIEKE zaken

JOUW STEUN IS BELANGRIJK

Met je steun aan Amnesty International help je de mensenrechten te beschermen. Ons onderzoeks- en lobbywerk naar aanleiding van de derde UPR van België is enkel mogelijk dankzij jouw hulp. Bedankt dat je helpt om onze mensenrechten in België te versterken!