Schrijfmarathon: Steun Nasu uit Nigeria

BESCHERMDE

WIE? Nasu Abdulaziz (25), mensenrechtenactivist

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Nasu werd in de arm geschoten toen hij zich verzette tegen een gedwongen uithuiszetting. Hij en 30.000 andere mensen werden dakloos.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Twee jaar geleden verschenen er zonder waarschuwing mannen met vuurwapens en bulldozers in Nasu's wijk in de Nigeriaanse grootstad Lagos. Om plaats te maken voor nieuwbouw sloopten de mannen op bevel van de overheid de huizen in deze oude wijk. Ze openden het vuur op families en verwoestten hun bestaansmiddelen.

Er brak paniek uit en de bewoners vluchtten; sommigen sprongen in het nabijgelegen meer en verdronken. Negen mensen kwamen om het leven en er zijn nog steeds vijftien mensen vermist. Uiteindelijk raakten 30.000 mensen hun huis kwijt. Ze werden gedwongen in kano’s en onder bruggen te leven of bij vrienden en familie. Ook Nasu raakte zijn huis kwijt. Hij en zijn lotgenoten eisen nu dat hun recht op huisvesting gerespecteerd wordt.

ONZE OPROEP?

We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de uithuiszettingen van Nasus gemeenschap en ervoor te zorgen dat de mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding krijgen. Teken nu!

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw