Wit-Rusland: tienergevangenen risico op corona

Actietermijn:
01/07/2020 tot 15/08/2020

Wit-Rusland: tienergevangenen risico op corona

Vladislav Sharkovsky en Emil Ostrovko belandden twee jaar geleden in de gevangenis voor een klein drugsdelict. Ze waren toen 17 jaar oud.

Om wat bij te verdienen werkte Emil, die nog op school zat, als koerier voor een online bedrijfje. In de pakketjes die hij rondbracht bleken drugs te zitten. Emil kreeg zes jaar cel. Zijn baas, die hem misbruikte als drugskoerier, werd niet vervolgd. Ook Vladislav werkte als koerier voor een online bedrijf dat in drugs bleek te handelen. Hij kreeg tien jaar cel.

Emil en Vladislav hebben allebei ernstige gezondheidsklachten. Emil lijdt aan astma. Vladislav was een gezonde tiener voordat hij werd opgesloten. Hij hoest nu al lange tijd en heeft moeite met zien. Ook kreeg hij onlangs trombose, klaagde over buikpijn en viel flauw. Het risico is groot dat het coronavirus zich in de gevangenis snel verspreidt. Daardoor loopt hun leven gevaar.

Schrijf voor 15 augustus een brief naar president Lukashenko en eis dat Emil en Vladislav onmiddellijk vervroegd of voorwaardelijk vrijgelaten worden.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

President of Belarus, Aleksandr Lukashenko
Ul. Karla Marksa, 38
220016 Minsk
Belarus
E: contact@president.gov.by

STUUR EEN KOPIE NAAR:

De Wit-Russische Ambassade
ambassadeur Mr. Andrei Yeudachenka
Molièrelaan 192
E: belgium@mfa.gov.by

Ontvang de schrijfacties per e-mail