Oeganda: journalist in cel na kritiek

Actietermijn:
04/05/2020 tot 15/06/2020

Oeganda: journalist in cel na kritiek

Op 13 april werd Kakwenza Rukirabashaija, een Oegandese activist, door de militaire politie gearresteerd in zijn woning in Iganga, Oost-Oeganda. Op grond van verzonnen aanklachten (‘laster’ en ‘cybermisdrijven’) wordt hij vastgehouden in een legerkazerne in Mbuya, in de omgeving van de hoofdstad Kampala.

Bij het brede publiek is hij bekend als de auteur van "The Greedy Barbarian”, een kritisch boek over de familie van de Oegandese president. Daarnaast is hij ook een politiek activist met banden met de partij “Forum for Democratic change” (FDC).

De Oegandese regering heeft in het verleden repressieve wetten ingezet zoals de “Wet tegen computermisbruik” van 2011 en schuwt ook repressieve praktijken niet, zoals willekeurige arrestaties en willekeurige opsluiting, om zo critici van het regime systematisch lastig te vallen, te intimideren en hen het zwijgen op te leggen. De rechten op vrijheid van meningsuiting en op vrijheid van vereniging en (vreedzame) vergadering voor oppositieleden, journalisten, mensenrechtenactivisten en studenten werden sterk ingeperkt. Zij worden immers gezien als een bedreiging voor de regering.

Schrijf een brief voor 15 juni naar de autoriteiten en eis de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Rukirabashaija.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Ambassade van Oeganda
Ambassadeur dhr Apuli
Tervurenlaan 317
1150 Sint-Pieters-Woluwe
E: contactugandaembassy@gmail.com

Ontvang de schrijfacties per e-mail