Guinee: activist willekeurig aangehouden

Actietermijn:
29/05/2020 tot 15/07/2020

Guinee: activist willekeurig aangehouden

Saïkou Yaya Diallo, coördinator van de oppositiegroep Nationaal Front voor de Verdediging van de Grondwet (FNDC), werd op 7 mei gearresteerd en vastgehouden, na incidenten tijdens een conferentie van een politieke partij. Op de dag van zijn arrestatie was Saïkou Yaya Diallo ook van plan deel te nemen aan een radioshow. Zijn arrestatie is een duidelijke poging om hem de mond te snoeren.

Op 12 mei werd hij beschuldigd van "mishandeling, geweld, bedreigingen en openbare beledigingen" en overgebracht naar de gevangenis van Conakry. Saïkou Yaya Diallo lijdt aan chronische diabetes, wat een streng dieet en een strikte behandeling vereist. In de gevangenis zijn er al tientallen gevallen van Covid 19 gemeld. Enkelen zijn er al aan gestorven. Men vreest terecht dat de gezondheid van Saïkou in gevaar is.

Het FNDC werd in oktober 2019 opgericht om te protesteren tegen een mogelijke grondwetswijziging waardoor president Condé voor een derde keer gekozen kan worden.

Schrijf voor 15 juli een brief en roep de Guinese autoriteiten op om Saïkou onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Ambassade van Guinee
T.a.v. de heer Ousmane Sylla Ambassadeur,
August Reyerslaan 108
E: ambaguinee.bruxelles@yahoo.fr

Ontvang de schrijfacties per e-mail