Guatemala: werknemers tijdelijk coronaziekenhuis ontslagen en niet uitbetaald

Actietermijn:
01/07/2020 tot 15/08/2020

Guatemala: werknemers tijdelijk coronaziekenhuis ontslagen en niet uitbetaald

Het Guatemalteekse ministerie van Gezondheid heeft 46 werknemers van een noodziekenhuis in de hoofdstad ontslagen. Het tijdelijke ziekenhuis opende op 21 maart zijn deuren voor coronapatiënten. Het ontslagen personeel werkte drie maanden in het ziekenhuis onder enorm zware omstandigheden. Ze wachten nog steeds op hun salaris. Ook kregen ze geen ontslagvergoeding.

Het ministerie van Gezondheid heeft de werknemers, onder wie stafleden en schoonmakers, op 5 juni ontslagen. Volgens administratieve regels van het ministerie moesten de werknemers een universitaire of middelbare schooldiploma hebben. Dat hebben ze niet. De nationale ombudsman, die ook onderzoek doet naar de zaak, meldde dat dit ook niet werd gevraagd toen het ministerie de werknemers in dienst nam.

Schrijf voor 15 augustus een brief naar de Guatemalteekse gezondheidsminister. Roep hem op de 46 ontslagen werknemers onmiddellijk hun salaris te betalen en onderzoek te doen naar de reden van hun ontslag.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Minister Hugo Monroy
Minster of Public Health and Social Assistance
 6Av. 3-45 zona 11
Guatemala City
Guatemala
E: hmonroy@mspas.gob.gt

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Guatemala
Ambassadeur Mr. Jorge Skinner-Klee Arenales
W. Churchilllaan 185
E: guatemala@skynet.be