Zuid-Afrika: hiv en aids-preventie moeten prioriteit worden
Goed nieuws

Zuid-Afrika: hiv en aids-preventie moeten prioriteit worden

09 december 2008

Zuid–Afrika heeft het grootste aantal HIV-besmettingen ter wereld. Daarbovenop worden mensen met HIV zwaar gediscrimineerd. De patiënten hebben veel minder toegang tot gezondheidszorg. Maar verandering is op komst met de nieuwe minister van Volksgezondheid: Barbara Hogan.

Barbara Hogan is vastbesloten om de Zuid-Afrikaanse gezondheidszorg sterker op de epidemie te laten reageren. Een belangrijk onderdeel van haar strijd is het drastisch terugdringen van nieuwe HIV-besmettingen. Haar doel is: binnen drie jaar de besmettingen met de helft verminderen.

Dat het niet alleen bij goede voornemens blijft, is duidelijk. Onder leiding van de Zuid-Afrikaanse Nationale AIDS-raad is er een heuse samenwerking opgestart tussen vertegenwoordigers van de zakenwereld, kerken, vakbonden en een hele waaier van sociale organisaties. Ter gelegenheid van de Wereld AIDS dag werd er dan ook een campagne gelanceerd om nieuwe besmettingen te vermijden en ook het aantal sterfgevallen te reduceren.

Amnesty International erkent dat er al zeer veel stappen in de goede richting zijn gezet maar benadrukt dat de strijd nog niet gestreden is. Het kwetsbaarst zijn de met HIV besmette vrouwen op het platteland. Hun rechten worden nog steeds schaamteloos geschonden. Ze worden nog steeds gediscrimineerd op basis van hun geslacht en moeten nog veel te vaak geweldplegingen en economische achterstelling ondergaan.

Iedereen die door de ziekte is getroffen, heeft evenveel recht op gezondheid, leven en waardigheid en daarvoor moet de Zuid-Afrikaanse overheid blijven ijveren.