Persbericht

Vlaams Netwerk Lichte Wapens: strenge nationale wapenwet na amper twee jaar tijd opnieuw ondergraven!

30 juni 2008

Er is een akkoord om de federale wapenwet, ook gekend als de Wet Onkelinx, te versoepelen. CD&V, CDH, PS, Open VLD en MR hebben gezamenlijk besloten dat de controle op particulier vuurwapenbezit in België minder streng mag worden. Zeer waarschijnlijk worden de voorstellen om de wapenwet te wijzigen komende woensdag 2 juli gestemd in de Commissie voor de Justitie.

Onder druk van de wapenlobby verkiest deze coalitie in te gaan tegen een internationale trend die het particulier wapenbezit overal ter wereld aan steeds strengere voorwaarden onderwerpt. Samen met onder andere de Verenigde Staten vormen we zo een heel select clubje van landen die het individuele recht op wapenbezit boven het collectieve recht op een veilige leefomgeving stellen.

Dat is een spijtige zaak omdat België wel degelijk een probleem heeft. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staat België op de 5e plaats van alle geïndustrialiseerde landen qua aantal doden door vuurwapens per 100.000 inwoners. Landen met een lange traditie van georganiseerde misdaad (Italië) of jacht (Australië) laten we achter ons. Gewelddaden door criminelen maken slechts een kleine fractie uit van de Belgische cijfers. De verklaring daarvoor ligt bij het grote aantal vuurwapens die in ons land in handen van particulieren circuleren. Hoe meer wapens in omloop, hoe groter de kans op ongevallen en oneigenlijk gebruik zoals impulsieve daden of zelfmoord.

De Wet Onkelinx wilde in 2006 deze situatie rechtzetten. Door deze wet amper twee jaar na haar goedkeuring opnieuw te versoepelen, compromitteren we dan ook het bereiken van deze doelstelling. Rebecca Peters, directeur van het Internationaal Actienetwerk Lichte Wapens (IANSA), tijdens een persconferentie op 6 juni jongstleden in het Federale Parlement: "De dramatische gebeurtenissen in Antwerpen in 2006 toonden aan dat België dringend nood had aan een strengere wetgeving inzake het particuliere wapenbezit. Het verbaasde me hoe zwak de toenmalige wetgeving wel was en hoe gemakkelijk vuurwapens in België aangeschaft konden worden. Amper twee jaar nadat een strengere wapenwet goedgekeurd werd, kiest België er nu opnieuw voor haar wapenwetgeving te versoepelen. Ik kan dit moeilijk begrijpen. België compromitteert zo niet alleen haar mogelijkheden om het particuliere wapenbezit op het grondgebied te controleren. België wordt zo eveneens één van de weinige landen die particulier wapenbezit verkiezen boven de veiligheid en de gezondheid van haar bevolking."

Het Vlaams Netwerk Lichte Wapens zet zich af tegen de voorgestelde wijzigingen zoals de vergunningen van onbeperkte duur of het behoud van vuurwapens zonder munitie. Deze versoepelingen zijn onverenigbaar met oorspronkelijke doelstellingen van de wapenwet zoals het verhogen van de traceerbaarheid van de vuurwapens die in België in omloop zijn en het inperken van het particulier vuurwapenbezit. Een vergunning met beperkte geldigheidsduur wordt algemeen erkend als de meest efficiënte manier om vuurwapens te traceren en te controleren of de eigenaar nog steeds voldoet aan de voorwaarden op basis waarvan de vergunning bekomen werd. Elke andere manier is minder doeltreffend en houdt dus een groter risico in voor de veiligheid van de burgers.

Door toe te laten dat personen die een wapen erven, ex-jagers en ex-sportschutters hun gebruiksklare en vergunningsplichtige vuurwapens mogen behouden mits ze geen munitie in huis hebben, kunnen veel meer mensen een gebruiksklaar wapen in huis houden dan nu het geval is. We maken ons weinig illusies over de mate waarin effectief gecontroleerd kan worden of er al dan niet munitie in huis gehouden wordt. Munitie is heel makkelijk te verkrijgen en politiediensten gaan nu reeds gebukt onder een enorme werkdruk.

Ex-jagers of ex-sportschutters zijn mensen die in principe ervaring hebben met vuurwapens. Bij iemand die een wapen erft, is dit niet het geval. Zo iemand toelaten een gebruiksklaar vuurwapen in huis te houden, is vragen om problemen. De huidige wet voorzag nochtans in goede oplossingen voor erfgenamen. Voor hen die het wapen willen gebruiken, voorziet de huidige wet in een procedure tot het bekomen van een vergunning. Voor hen die het niet willen gebruiken geeft de huidige wet de keuze tussen het permanent onbruikbaar maken dan wel het verkopen of afstaan van het wapen.

Daarnaast zijn deze versoepelingen ook problematisch voor wat betreft de conformiteit met de Europese Richtlijn inzake vuurwapenbezit en met de standpunten ingenomen door het Grondwettelijk Hof in haar arrest van december 2007. Het Grondwettelijk Hof stelt duidelijk dat het in tijd beperken van de vergunning verantwoord is met het oog op het verzekeren van de veiligheid van de burgers. De Europese Richtlijn - die recent nog verstrengd werd door het Europees Parlement met instemming van onder andere de Belgische Europese Parlementsleden uit de politieke partijen die momenteel de Belgische wapenwet willen versoepelen – spreekt over meerjarige vergunningen en maximumlimieten vastgelegd in de nationale wetgeving van de lidstaten.

Het Grondwettelijk Hof erkent weliswaar de mogelijkheid tot het legaal voorhanden houden van vuurwapens zonder munitie, maar stelt duidelijk dat de personen die hiervan gebruik willen maken voor het overige aan alle gestelde voorwaarden moet voldoen die ook gelden voor het voorhanden hebben van vuurwapens met munitie. De voorgestelde wijzigingen gaan echter veel verder. Zo wordt voorgesteld om het medische attest of het slagen in een theoretische proef niet langer noodzakelijk te maken. Daarnaast vervalt ook de noodzaak een wettige reden aan te tonen ter verantwoording van het wapenbezit, terwijl de Europese Richtlijn klaar en duidelijk stelt dat lidstaten het verwerven en voorhanden hebben van vuurwapens uitsluitend kunnen toestaan aan personen die daarvoor goede redenen kunnen aantonen.

Het Vlaams Netwerk Lichte Wapens kant zich niet per definitie tegen elke vorm van vuurwapenbezit op zich. Evenmin is het onze bedoeling om het de vele jagers en sportschutters onmogelijk te maken hun hobby te beoefenen. Wel steunt volgens ons elke degelijke wapenwet op het principe dat het bezit van vuurwapens verboden moet zijn, tenzij een goede reden aangetoond kan worden om er wel één te dragen. En dit om de eenvoudige reden dat vuurwapens extreem gevaarlijke dingen zijn waarvan statistisch is aangetoond dat ze veel miserie veroorzaken. Verder moet een goede wapenwet een degelijk registratie- en controlemechanisme bevatten, om een zo accuraat mogelijk beeld te hebben van de wapens die in omloop zijn. Op beide vlakken krijgen de voorgestelde versoepelingen van de wapenwet een onvoldoende. Deze versoepeling zal met zekerheid extra mensenlevens kosten. En die slachtoffers zullen, ironisch genoeg, vooral vallen binnen de kennissenkring van de mensen die nu denken dat ze van deze coalitie een cadeau hebben gekregen.

Meer informatie over het Vlaams Netwerk Lichte Wapens: www.vnlw.be