Goed nieuws

Verenigde Staten: nieuw uitstel voor Troy Davis

24 oktober 2008

Op 24 oktober, drie dagen voor de geplande executie, verleende het 11th U.S. Circuit Court of Appeals uitstel van executie aan Troy Davis. Troy Davis zit al 17 jaar op death row. Hij houdt vol dat hij onschuldig is. Davis' executie stond gepland voor 27 oktober, maar een driekoppige rechtbank besloot tot uitstel om beide partijen de kans te geven nogmaals kort hun argumenten uiteen te zetten.

Troy Anthony Davis werd in 1991 door een jury schuldig bevonden aan de moord op een politieofficier. De veroordeling was volledig gebasseerd op getuigenissen. Er werd nooit enig fysiek bewijsmateriaal gevonden. Sinds het vonnis trokken drie van de vier hoofdgetuigen hun verklaringen weer in. Twee andere getuigen verklaarden dat ze hun verhaal hadden verzonnen, onder druk van de politie.

Amnesty International is erg verheugd met dit uitstel. Wereldwijd eisten meer dan 300,000 mensen gratie voor Troy Davis. Onder hen voormalig Amerikaans president Jimmy Carter, aartsbisschop Desmond Tutu en paus Benedictus XVI; de Europese Unie, het Europees Parlement en de Secretaris-Generaal van de Raad van Europa.