Turkse artsen vrijgelaten
Goed nieuws

Turkse artsen vrijgelaten

20 februari 2018

De elf leden van de Turkse Medische Vereniging (TTB), die op 30 januari 2018 werden opgepakt, zijn weer vrij.

De artsen werden gedetineerd nadat ze hadden opgeroepen om een einde te maken aan de Turkse militaire operatie in het Syrische Afrin. Wel moeten ze zich nog elke maand melden bij het politiebureau.

De elf werden opgepakt in het kader van een onderzoek naar het ‘maken van propaganda voor een terroristische organisatie’ en het ‘publiek aanzetten tot haat en vijandigheid’. Het onderzoek werd begonnen na klachten van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de verklaring van de TTB dat ‘oorlog een zaak is die de openbare gezondheid aangaat’.

Aanval op Koerdische YPG

De TTB deed die uitspraak in verband met de Turkse aanval op de Noord-Syrische stad Afrin. Daar opende Turkije op 20 januari de aanval op de Koerdische militie YPG. De YPG vecht met steun van de internationale coalitie onder leiding van de Verenigde Staten tegen Islamitische Staat. Volgens de Turkse autoriteiten is de YPG gelieerd aan de Koerdische Arbeiders Partij PKK, die een onafhankelijke Koerdische staat nastreeft. De Turkse autoriteiten zijn daar fel op tegen.

Op 2 februari 2018 werden drie artsen vrijgelaten, de acht anderen kwamen drie dagen later vrij. Het onderzoek tegen de elf loopt nog.