Sri Lanka: begrafenisrituelen van religieuze minderheden moeten worden gerespecteerd
Persbericht

03 april 2020

De autoriteiten van Sri Lanka moeten de rechten waarborgen van religieuze minderheden op het gebied van rituelen omtrent begrafenis of crematie. Religieuze minderheden moeten afscheid kunnen nemen van hun dierbaren overeenkomstig hun tradities, mits dit mogelijk is onder de huidige beperkingen als gevolg van de coronacrisis.

Twee van de eerste dodelijke slachtoffers door het coronavirus in Sri Lanka waren moslims. Zij werden gedwongen gecremeerd. Dit was op bevel van de autoriteiten en tegen de wensen van de familieleden in.

"In deze moeilijke tijd moeten de autoriteiten gemeenschappen samenbrengen en niet de al bestaande verschillen tussen hen vergroten", zegt Biraj Patnaik van Amnesty International. "De rouwende familieleden van mensen die aan Covid-19 zijn overleden moeten afscheid kunnen nemen van hun dierbaren op de manier die zij wensen, voor zover dit is toegestaan onder de huidige richtlijnen."

WHO-richtlijnen voor coronaslachtoffers

Volgens de huidige richtlijnen van de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie) tijdens de coronacrisis zijn zowel begrafenissen als crematies toegestaan. Het ministerie van Gezondheid in Sri Lanka nam deze richtlijnen over op 27 maart 2020. Op 31 maart werden ze echter aangepast en mochten dodelijke coronaslachtoffers alleen nog worden gecremeerd. De overheid gaf geen duidelijke verklaring voor de afwijking van de WHO-richtlijnen.

Gedwongen crematies

De moslimgemeenschap in Sri Lanka maakt ongeveer negen procent van de bevolking uit. Volgens de islamitische traditie moeten overledenen begraven worden.

Het eerste dodelijke islamitische slachtoffer viel op 31 maart in Negombo. De richtlijnen waren toen nog niet aangepast. Toch werd de begrafenis door de autoriteiten verboden, ondanks protesten van de familieleden, gemeenschapsleiders en islamitische politici. Op 1 april overleed een tweede moslim aan de gevolgen van besmetting met het coronavirusa. De persoon werd de dag erna gecremeerd, ondanks pogingen van de familie en gemeenschap om dit te voorkomen.

Moslims doelwit in Sri Lanka

Deze gedwongen crematies brengt weer angsten naar boven dat de moslim-minderheid in Sri Lanka het doelwit is van de autoriteiten. Vorig jaar kwamen de autoriteiten niet in actie toen gewelddadige groepen winkels en huizen van moslims aanvielen. Maatregelen genomen onder de noodtoestand werden misbruikt om moslima’s te verbieden een hoofddoek te dragen. Dit alles gebeurde in de nasleep van aanslagen door een gewapende islamitische groepering op 21 april, waarbij meer dan 250 mensen omkwamen.

Aanbevelingen Amnesty

Amnesty International moedigt de overheid van Sri Lanka aan om religieuze rituelen en praktijken te respecteren, voor zover dit mogelijk is in overeenstemming met internationale richtlijnen op het gebied van corona. "Corona discrimineert niet tussen groepen mensen. De slachtoffers van corona zijn mensen van alle religies en mensen die geen religie aanhangen. Het coronavirus raakt bijna alle landen in de wereld en laat zien dat we verenigd zijn als mensen," zegt Biraj Patnaik.