Seksueel geweld tegen yezidi's in Irak
Rapport

Seksueel geweld tegen yezidi's in Irak

23 december 2014

Honderden, misschien duizenden yezidi-vrouwen en -meisjes zijn door IS-strijders en hun sympathisanten gemarteld. Zij zijn slachtoffer van onder meer verkrachting en andere vormen van seksueel geweld. Dat blijkt uit een nieuwe Amnesty-publicatie.

De vrouwen en meisjes waren veelal gevangengenomen door IS-strijders en vervolgens verkocht, weggegeven of gedwongen te trouwen. Ook werden zij vaak gedwongen zich tot de islam te bekeren. Amnesty-onderzoeker Donatella Rovera sprak in het noorden van Irak met meer dan veertig ontsnapte vrouwen. Zij schreef hun verhalen op in de publicatie Escape from hell - Torture, sexual slavery in Islamic State captivity in Iraq.

Islamitische Staat gebruikt verkrachting als oorlogswapen en pleegt daarmee oorlogsmisdaden en misdrijven tegen de menselijkheid. De vrouwen en meisjes maken deel uit van de groep yezidi’s die sinds augustus door IS zijn verdreven van de berg Sinjar, in een poging het gebied etnisch te zuiveren.

Trauma’s

De vrouwen en meisjes zijn ernstig getraumatiseerd. Sommigen pleegden zelfmoord. Zo vertelde een ontsnapte gevangene Amnesty het verhaal van haar 19-jarige medegevangene Jilan: ‘Op een dag kregen we kleren die eruitzagen als danskleren. We kregen de opdracht ons te wassen en de kleren aan te trekken. Jilan doodde zichzelf in de badkamer. Ze sneed haar polsen door en hing zichzelf op. Ze was erg mooi; ik denk dat ze wist dat een man haar zou meenemen en dat ze zichzelf daarom het leven ontnam.’

De 16-jarige Randa en haar familie werden ontvoerd. Ze werd verkocht of weggegeven aan een man die twee keer zo oud is als zij. Hij verkrachtte haar. Ze vertelde Amnesty: ‘Het is zo pijnlijk wat ze mij en mijn familie hebben aangedaan. Da’esh (IS) heeft onze levens verwoest. Wat zal er met mijn familie gebeuren? Ik weet niet of ik ze ooit terugzie.’

Meer hulp nodig

De Koerdische regering, de VN en andere hulpverlenende organisaties moeten ervoor zorgen dat slachtoffers van seksueel geweld meer hulp krijgen. De vrouwen en meisjes moeten weten waar zij voor hulp terecht kunnen. Er is dringende behoefte aan onder meer medische hulp en psychische bijstand.

Lees de Engelse briefing Escape from hell - Torture, sexual slavery in Islamic State captivity in Iraq.