Schrijfmarathon: samen schrijven om levens te veranderen

Schrijfmarathon: samen schrijven om levens te veranderen

14 januari 2017

In december was het weer zo ver. Tijdens de Schrijfmarathon kropen we massaal in de pen om brieven te schrijven voor individuen en groepen in nood. Een wereldwijde campagne die nog elk jaar toeneemt qua aantal deelnemers en brieven. De Schrijfmarathon is 'One Amnesty' in de meest pure vorm.

Wereldwijd voeren Amnesty-afdelingen actie. Onze pennen vormen samen een gigantische vuist tegen mensenrechten­schendingen. Het is de macht van het getal, in het kader van een wereldwijde campagne, die van de Schrijfmarathon zo’n krachtig wapen maakt. Elk jaar veranderen we daadwerkelijk mensenlevens, dankzij deze campagne.

Wij schreven voor Annie, het meisje uit Malawi met albinisme, dat omdat zij deze ziekte heeft elke dag om haar leven vreest; voor de Egyptische fotograaf Shawkan die de doodstraf kan krijgen omdat hij brutaal politiegeweld op beeld heeft vastgelegd; voor de bewoners van de Peace River-vallei in Canada die door de bouw van een stuwdam hun leefgebied dreigen te verliezen. Wij schreven wereldwijd.

In Ivoorkust werd op 10 december midden in de stad een marathonstand opgericht en schreven Amnesty-supporters urenlang voor gewetensgevangenen. In Frankrijk werd een kopie van het vrijheidsbeeld onder de Eifeltoren geplaatst om zo aandacht te vragen voor de opgesloten klokkenluider Edward Snowden. In Canada tekenden kinderen uit de lagere school hun eigen solidariteitskaartjes en gingen activisten met een ‘mensenrechtensuperheldencape’ de straat op om handtekeningen te verzamelen. In Algerije creëerde een lokale kunstenaar prachtige schilderijen van de mensen voor wie we schreven.

Ook in Vlaanderen lieten wij ons uiteraard niet onbetuigd. Een maand lang voerden we actie. Op 5 december trapten we de Schrijfmarathon af in Antwerpen met een dag vol muziek, de mobilisatie van hartverwarmende activisten en 12 uur brieven schrijven, met als resultaat 3580 brieven. Deze kick off-dag vormde het startschot voor allerlei acties in heel Vlaanderen. Mensen gingen aan de slag met de actiepakketten, ieder creatief op zijn manier. Huiskamers, klassen en eetzalen, bibliotheken en leeszalen, gemeentelijke onthaalruimten en refters… elke plaats was goed om samen brieven te schrijven.

Over heel de wereld blijven de brieven toestromen. We blijven tellen voor het eindtotaal, maar ondertussen zitten we wereldwijd al ver over de drie miljoen brieven. Wij zijn er zeker van dat al die brieven ook dit jaar voor verandering zullen zorgen. Bedankt!