Rusland: veel politiegeweld bij arrestatie van vreedzame demonstranten

Rusland: veel politiegeweld bij arrestatie van vreedzame demonstranten

01 februari 2021

Amnesty International roept op tot de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van alle vreedzame demonstranten die zondag 31 januari 2021 in Rusland zijn opgepakt. Ook moet het onwettige gebruik van geweld door de politie onderzocht worden.

In heel Rusland eisten afgelopen zondag demonstranten de vrijlating van oppositieleider Aleksej Navalny. De protesten verliepen overwegend vreedzaam.

Detentiecentra vol

‘De Russische autoriteiten arresteerden de afgelopen weken zoveel mensen dat de detentiecentra vol zijn en vreedzame demonstranten vastgehouden moeten worden in faciliteiten voor vreemdelingen die op hun uitzetting wachten,’ zegt Natalia Zviagina, directeur van Amnesty Rusland. ‘De pogingen om elke criticus op te sluiten is een verloren zaak. De Russische autoriteiten zouden in plaats daarvan moeten erkennen hoeveel het recht op vrije meningsuiting en op vreedzame samenkomst voor een groeiend aantal Russen betekent. Ze zouden moeten toelaten dat mensen hun mening kunnen uiten zonder angst op vergelding. Het Kremlin voert, in een wanhopige poging kritiek te smoren, een oorlog tegen de mensenrechten en onderdrukt de roep om vrijheid en verandering.’

Amnesty’s oproep

Amnesty International beschouwt alle demonstranten die gearresteerd zijn omdat ze vreedzaam deelnamen aan protesten als gewetensgevangenen en roept op tot hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating. En de politie moet zich houden aan haar verplichting om de mensenrechten te beschermen en stoppen met het onwettige gebruik van geweld.

Achtergrond

Op 31 januari 2021 werden ten minste 4.000 vreedzame demonstranten gearresteerd. Zij eisten in meer dan honderd steden in heel Rusland de vrijlating van oppositieleider en gewetensgevangene Alexei Navalny. Bij protesten een week eerder werden ook veel mensen opgepakt, waardoor nu meer dan 8.000 mensen vastzitten.

In de aanloop naar de protetsten hebben de autoriteiten tientallen vooraanstaande oppositieleden en medewerkers van Navalny’s Anti-Corruptie Stichting gearresteerd op grond van valse strafrechtelijke en administratieve aanklachten. Navalny’s broer Oleg, de advocaat van stichting Lyubov Sobol, Oleg Stepanov, het hoofd van het hoofdkantoor van Navalny in Moskou, Maria Alyokhina van de punkband Pussy Riot en Anastasia Vasilyeva, leider van artsenvakbond, zullen ten minste tot 23 maart in hechtenis blijven. Ze zijn beschuldigd van het schenden van sanitaire en epidemiologische normen op grond van artikel 236 van het Russische wetboek van strafrecht.