Rusland: meer dan duizend demonstranten gearresteerd

Rusland: meer dan duizend demonstranten gearresteerd

23 januari 2021

In Rusland zijn meer dan 1.300 mensen gearresteerd die protesteerden tegen de politiek gemotiveerde detentie van activist en oppositieleider Aleksei Navalny. Amnesty International beschouwt Navalny als gewetensgevangene.

Hij werd op 18 januari 2021 veroordeeld tot 30 dagen voorlopige hechtenis. Dat gebeurde na een nooit eerder vertoonde ‘rechtszitting’ op het politiebureau waar hij werd vastgehouden sinds zijn arrestatie na zijn aankomst vanuit Berlijn.

Politie negeert plicht

‘De Russische autoriteiten nemen meedogenloze represailles tegen vreedzame demonstranten,’ zegt Natalia Zviagina, directeur van Amnesty Rusland. ‘Wat we vandaag zagen, heeft dit alleen maar bevestigd. De politie negeerde haar plicht om het recht op vreedzame vergadering te waarborgen. In plaats daarvan sloegen en arresteerden agenten willekeurig demonstranten, van wie de meesten jong zijn.’

Amnesty-waarnemers getuige

Amnesty-waarnemers waren getuige van het wrede politieoptreden in Moskou. Wetshandhavers traden ruw op tegen de overwegend vreedzame demonstranten. Mensen werden van trappen geduwd en met wapenstokken geslagen. Een man werd op zijn hoofd geslagen omdat hij vroeg ‘Wat ben je aan het doen?’.

Met dit ongebreidelde machtsvertoon probeerden de autoriteiten de golf van ontevredenheid te temperen die werd veroorzaakt door de willekeurige detentie van Aleksei Navalny en de publicatie van zijn laatste onderzoek, dat bracht de enorme omvang van corruptie bij de top van de regering aan het licht.

Amnesty’s oproep

‘We eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van alle vreedzame demonstranten en andere activisten uit het maatschappelijk middenveld die zijn onderworpen aan “preventieve” arrestaties op basis van valse beschuldigingen’, zegt Zviagina. ‘Ook personeelsleden van Navalny’s Anti-Corruptie Stichting werden opgepakt. Allen zijn gewetensgevangenen, die uitsluitend worden vastgehouden omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vreedzame vergadering.’

Achtergrond

Volgens OVD-Info, een onafhankelijke mensenrechtengroep die politieke vervolging monitort, werden alleen al in Moskou 395 mensen opgepakt. Zeker 182 mensen werden in Sint-Petersburg gearresteerd, 91 in Novisibrsk en 47 in Krasnoyarsk. Om 17.00 uur Moskouse tijd waren er meer dan 1.330 mensen vastgezet.

Voorafgaand aan de demonstraties arresteerde de politie op 21 januari 2021 de perssecretaris van Navalny, Kira Yarmysh, Georgy Alburov en Lyubov Sobol van de Anti-Corruptie Stichting, en de advocaat van de Stichting, Vladlen Los. Ook werden talloze anderen gearresteerd die aan de Stichting verbonden zijn. Vladlen Los, een Wit-Russisch staatsburger, kreeg een deportatiebevel. Hij moest Rusland op 23 januari 2021 hebben verlaten.

Op 19 januari 2021 publiceerde het team van de Anti-Corruptie Stichting een onderzoek naar een paleis aan de Zwarte Zee ter waarde van een miljard dollar, naar verluidt gebouwd voor president Vladimir Poetin. Sinds de video is vrijgegeven, werd deze door meer dan 55 miljoen mensen bekeken.