Polen: de 14 moedige vrouwen die zich uitspreken tegen haat

Polen: de 14 moedige vrouwen die zich uitspreken tegen haat

29 april 2019

UPDATE

IN POLEN ZIJN OP 24 OKTOBER 2019 VEERTIEN VROUWEN VRIJGESPROKEN VAN HET ‘VERSTOREN VAN EEN DEMONSTRATIE’. DE OPENBAAR AANKLAGER KAN NOG WEL TEGEN DE UITSPRAAK IN BEROEP GAAN.

14 vrouwen, 75.000 supporters, 1 doel: dat het recht zegeviert in Polen

Ik herinner me het exacte moment waarop ik elk van de 14 vrouwen ontmoette.

Ik voelde hun energie bruisen, de passie waarmee ze hun verhaal vertelden, de kracht die hen en anderen inspireerde om tot actie over te gaan voor een betere toekomst voor iedereen.

Krystyna, Beata, Elżbieta, Zofia, Iza, Maria, Agnieszka, Kinga, Kasia, Monika, Lucyna, Kasia, Ewa and Agnieszka vertellen bescheiden over hun rol, maar hun namen moeten herinnerd worden.

Ik weet dat als ik naar een protest of debat ga, ik minstens een van hen zal tegenkomen. Omdat ze stuk voor stuk geloven in altruïstische solidariteit en dat ieders rechten beschermd moeten worden.

Dat moment waarop ze door een megafoon schreeuwen dat “ vrouwenrechten mensenrechten zijn”, of een gigantische regenboogvlag dragen tegen homofobie, of symbolisch rozen verspreiden op het pad van groepen die haat zaaien. Dat zijn de momenten waarop ze ons tonen dat we ons solidair moeten tonen met anderen, met slachtoffers van haat en mensenrechten-schendingen. Maar doen we wel hetzelfde voor hen?

In november 2017 werden ze aangevallen tijdens de onafhankelijkheidsmars in Warschau na het ontrollen van een banner met daarop “Stop fascisme”. Een mars waarin honderden extreemrechtse betogers riepen om onder meer een “wit Polen”.

De autoriteiten besloten aanvankelijk om absurde redenen het onderzoek tegen de geweldplegers te sluiten. Maar nadat de vrouwen hier beroep tegen aantekenden, oordeelde een rechter in februari dat het onderzoek opnieuw geopend moest worden.

De vrouwen werden, op de koop toe, na de aanval zelf aangeklaagd en beboet voor het verstoren van een legale bijeenkomst.

Steunen we hun zaak? Protesteren we tegen het feit dat ze geschopt en beledigd werden? Hebben we bezwaar dat ze beboet werden omdat ze vreedzaam betoogden tegen haat?

Jazeker!

75.000 mensen hoorden over hun zaak en besloten onze actie voor de vrouwen te vervoegen door een petitie te tekenen, solidariteitsbrieven te schrijven of solidariteit te uiten door hen bij te staan tijdens de hoorzittingen.

De steun komt niet enkel uit Europese landen maar reikt tot in Australië en Zuid-Korea. Nieuwe solidariteitsbrieven en e-mails komen dagelijks toe. Een postkaart uit Praag, een brief vol bewondering uit Belgrado, een foto van een solidariteitsprotest in Londen. Mensen uit verschillende hoeken van de wereld tonen dat geweld hen niet onverschillig laat en dat eenieder het recht heeft om op vreedzame wijze te protesteren.

“Ik ben vol bewondering als ik denk aan jullie moed. Ik ben trots dat er mensen zijn die willen opstaan tegen haat en strijden voor een toleranter Polen. Het is mijn droom dat ik even moedig en fel naar mijn eigen doelen kan toewerken. Laten we samen opkomen voor respect en waardigheid voor iedereen! Stop haat, fascisme en onverdraagzaamheid! Bedankt voor al wat jullie doen!”

Wiktoria, 15 jaar

Elke dag geef ik dit soort berichten aan hen door en ik zie hoe belangrijk deze voor hen zijn.

Elk woord uit de solidariteitsberichten geeft hen de kracht om te kampen tegen de haat die ze over zich heen krijgen.

De laatste keer dat we elkaar zagen, gaf ik hen een berg postkaarten en brieven. Met tranen in de ogen zeiden ze dat ze er kracht uit putten. De kracht om door te gaan en niet op te geven. Om te blijven vechten voor henzelf en anderen in Polen, Europa en de wereld. Ze staan er op om minstens een aantal van de solidariteitsboodschappen te beantwoorden. Ze zijn onder de indruk van de vriendelijkheid die anderen aan de dag leggen en willen die teruggeven.

“Elke uiting van solidariteit, elke post, elke foto met een hashtag, elk bericht op Messenger, ik bedoel zelfs de kleinste activiteit betekent veel voor me. Daardoor weten we dat wat we doen betekenis heeft en een doel. Zo zien we dat mensen ons steunen wanneer we opkomen voor rechtvaardigheid. Het geeft ons positieve energie, wat ons dan weer aanmoedigt om verder te doen en niet op te geven. Het is zo fijn dat iemand van de andere kant van de aardbol tijd besteed om solidariteit te uiten.”

Izabela, een van de 14 vrouwen

Vervoeg ons en toon je solidariteit met de 14 Poolse vrouwen. Samen zorgen we ervoor dat de Poolse autoriteiten luisteren naar onze eis om ieders rechten te respecteren.

Auteur: Miko Czerwiński, campaigner voor Amnesty Polen