Goed nieuws

Paraguay: mijlpaal in onderzoek naar seksuele uitbuiting van meisjes

12 augustus 2008

Het onderzoek naar de seksuele uitbuiting van meisjes tijdens de dictatuur van Stroessner in Paraguay is in een stroomversnelling gekomen dankzij de getuigenis van één vrouw, Julia Ozorio Gamecho. Door de getuigenis durven nu ook andere vrouwen vertellen over hun ervaringen, wat erg belangrijk is voor het onderzoek van de Commissie voor Waarheid en Gerechtigheid. De Commissie onderzoekt de duizenden mensenrechtenschendingen tijdens het bewind van Stroessner van 1954 tot 1989.

Generaal Stroessner kwam aan de macht na een staatsgreep in 1954. Tijdens zijn dictatuur werden duizenden mensen slachtoffer van ernstige schendingen waaronder willekeurige opsluiting, foltering, "verdwijning" en verbanning. Ook seksueel geweld tegen vrouwen was wijdverbreid. Geregeld werden er jonge meisjes ontvoerd en "opgeleid" tot seksuele slavinnen voor hoge militaire officieren.

Julia Ozorio Gamecho was één van die meisjes. Toen ze 13 was, namen drie mannen, een kolonel en twee soldaten, haar mee uit haar huis in Nueva Italia. Twee jaar lang werd ze gevangen gehouden en was ze de seksslavin van de kolonel. Hij liet haar vrij toen ze 15 was en hij niet meer in haar geïnteresseerd was. Ze mocht in leven blijven omdat ze de kolonel herinnerde aan zijn overleden dochter. Julia Ozorio Gamecho vluchtte naar Argentië en woont sindsdien in Buenos Aires.

Dankzij Ozorio's getuigenis heeft de Commissie nu meer gegevens over de plaats waar de meisjes heengebracht werden na hun ontvoering. Een plaats waar ze voorbereid werden op "hun taak" bij de hoge legerofficieren.

Yudith Rolón van de Commissie zei: "We waarderen en bewonderen Julia Ozorio's moed om te getuigen over wat er met haar is gebeurd. De fysieke en psychologische foltering die Julia heeft ondergaan, heeft onherstelbare schade aangericht". Voorheen durfde bijna niemand getuigen uit vrees voor represailles. Sommige militairen die toen seksslaven hadden, zouden nu nog steeds banden met het leger hebben. Ook Ozorio kreeg na haar getuigenis anonieme dreigtelefoontjes. Ze wordt nu beschermd door de Commissie.

Julia Ozorio wil een stichting oprichten ter bescherming van meisjes die het slachtoffer werden van seksueel geweld.