Nigeria: speciale politie-eenheid wordt rijk van foltering en omkoping
Rapport

Nigeria: speciale politie-eenheid wordt rijk van foltering en omkoping

21 september 2016

Een Nigeriaanse politie-eenheid die in het leven is geroepen om een einde te maken aan geweldsmisdrijven, houdt zich bezig met het martelen van gedetineerden. Dit doen de agenten om ‘bekentenissen’ en extra geld te krijgen.

Dat blijkt uit het rapport Nigeria: You have signed your death warrant, dat Amnesty vandaag uitbracht. Voormalige gedetineerden vertellen daarin hoe ze op gruwelijke wijze werden gemarteld, onder andere door ophanging, uithongering, slaag, beschietingen en nep-executies. De martelingen worden uitgevoerd door de leden van de gevreesde Special Anti-Robbery Squad (SARS), de politie-eenheid die zich richt op het tegengaan van roofovervallen. Deze eenheid zou zich bezig moeten houden met het beschermen van mensen, maar is juist een gevaar geworden voor de maatschappij. De leden van de SARS martelen gedetineerden en komen daarmee weg, en laten een klimaat van angst en corruptie achter zich. Slachtoffers worden net zo lang gemarteld tot ze een ‘bekentenis’ afgeven of de agenten een afkoopsom betalen.

Rijk door foltering

In Nigeria is martelen een winstgevende zaak: SARS-agenten worden rijk van hun wrede daden. Een 25-jarige medewerker van een benzinepomp uit Onitsha werd door zijn baas beschuldigd van inbraak bij het bedrijf. Hij vertelde Amnesty:

‘De politieagenten vroegen me een blanco papier te tekenen. Toen ik dat had gedaan, zeiden ze dat ik mijn doodvonnis had ondertekend. Ze hingen me daarna op aan een ijzeren staaf. Mijn lichaam stopte met functioneren. Ik verloor het bewustzijn. Toen ik bijna stierf, haalden ze me van de paal af en gooiden water op me om me weer bij te brengen.’

De man werd twee weken lang vastgehouden, zonder toegang tot een advocaat, arts of zijn familie.

Straffeloosheid

De Nigeriaanse autoriteiten ondernemen geen actie als slachtoffers melding maken van marteling, en de politie ontkent eenvoudigweg dat marteling plaatsvindt. Dit creëert een klimaat van straffeloosheid waarin de agenten menen met alles weg te kunnen komen.

Ondanks een nieuwe mensenrechtenhandleiding die de Nigeriaanse politie in 2014 lanceerde, wordt marteling van gedetineerden niet aangepakt. Amnesty roept de Nigeriaanse autoriteiten op agenten die zich schuldigmaken aan marteling ter verantwoording te roepen. Wetshandhavers moeten worden opgeroepen gedetineerden onder geen enkele omstandigheid te martelen of te mishandelen. Alle vormen van marteling moeten als misdaden worden opgenomen in het Nigeriaanse wetboek van strafrecht, en slachtoffers hebben het recht op compensatie.

Lees het Engelse persbericht.