Nieuwsbrief Landenteam Israël/Palestina juni-juli 2008

01 juni 2008

In deze dubbeleditie van de nieuwsbrief staat Jeruzalem centraal. Op 28 juni was het immers 41 jaar geleden dat Israël Oost-Jeruzalem annexeerde.

Op 4 juni was het bovendien 4 jaar geleden dat het Internationaal Gerechtshof de delen van de muur in de bezette Westelijke Jordaanoever en rond Oost-Jeruzalem illegaal verklaarde. Sindsdien heeft Israël die beslissing steeds genegeerd en de plannen om een muur te bouwen rond Oost-Jeruzalem verder uitgevoerd. In onze Focus van deze week gaan we daarom in op de actualiteit: de bouwgekte in de illegale nederzettingen in Oost-Jeruzalem en de discriminatie waaronder de Palestijnse inwoners van Oost-Jeruzalem gebukt gaan.

Dat was ook het onderwerp van een gesprek dat we hadden met de doorwinterde Israëlische vredesactivist Michel Warschawski. Verder brengen we de uitkomst van de beruchte ‚upgrade‘ van de relaties tussen de EU en Israël na de Associatieraad van 16 juni. Amnesty vestigt ook de aandacht op een schandelijk Israëlisch wetsontwerp dat asielzoekers in gevaar brengt. Vergeet zeker de ‚tips‘ niet te checken voor interessant materiaal over Jeruzalem.

INHOUD

1. FOCUS: JERUZALEM: 41 jaar na de annexatie door Israël lijkt Oost-Jeruzalem de speelbal te zijn in een demografisch spel van nederzettingenbouw en discriminatie.
  2. ACTIE: Sprankeltje goed nieuws in Jayyus, Gilad Shalit, een hele reeks aanslepende administratieve detenties en blijvende actie voor de school in Fasayil.
  3. ISRAËLI’S EN PALESTIJNEN VOOR DE VREDE: MICHEL WARSCHAWSKI: Met deze grote naam uit de Israëlische vredesbeweging hadden we een gesprek over verleden, heden en toekomst van Jeruzalem.
  4. QUOTE VAN DE MAAND: Vervolg van de ‘upgrade’ van de relaties tussen de EU en Israël en de positie van Amnesty International
  5. AMNESTY NIEUWS: Israëlisch wetsontwerp brengt asielzoekers in gevaar
  6. MENSENRECHTEN IN HET NIEUWS: Actualiteit met het Amnesty-standpunt. Deze editie o.a.: de actualiteit in Jeruzalem, de Gaza-blokkade, toename van de checkpoints op de Westelijke Jordaanoever, goed en slecht nieuws over de strijd tegen straffeloosheid
  7. TIPS: Links naar verhelderende kaarten, video’s, artikels, getuigenissen en achtergrondinformatie.
Auteur: Landenteam Israël/Palestina