Meer dan 1 miljoen mensen wereldwijd vragen vrijlating Iraanse topadvocate Nasrin Sotoudeh
Persbericht

13 juni 2019

Meer dan een miljoen mensen wereldwijd hebben hun verontwaardiging geuit over de veroordeling van de prominente Iraanse mensenrechtenadvocate Nasrin Sotoudeh tot 38 jaar celstraf en 148 stokslagen. Amnesty International bezorgde vandaag op Iraanse ambassades over de hele wereld een miljoen handtekeningen van mensen die haar vrijlating vragen. De ambassade in Brussel ontving bijna 44.000 Belgische handtekeningen.

Vandaag is het exact een jaar geleden dat Nasrin gearresteerd werd. Volgens de Iraanse strafuitvoeringsrichtlijnen zou ze 17 jaar lang in de cel moeten blijven.

Nasrin werd gestraft omdat ze opkomt voor vrouwenrechten. De veroordeling heeft wereldwijd een schokgolf van verontwaardiging veroorzaakt. Het onrecht tegen Nasrin heeft de harten beroerd van vele honderdduizenden mensen die nu hun stem verheffen voor haar vrijheid,” zegt Philip Luther, Amnesty’s onderzoeksdirecteur voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

“De beproeving die Nasrin moet ondergaan is bijzonder pijnlijk, maar we hopen dat de vele solidaire boodschappen uit de hele wereld haar het gevoel geven dat ze niet alleen staat. Haar gevangenschap toont aan hoe verregaand de repressie in Iran is. Vandaag willen we een duidelijk signaal geven aan de Iraanse autoriteiten: de wereld kijkt toe en wij gaan door met onze campagne tot Nasrin vrij is.”

Het verhaal van Nasrin Sotoudeh symboliseert de bredere repressie van de Iraanse autoriteiten tegen het Iraanse middenveld. Amnesty International roept de autoriteiten op om mensenrechtenverdedigers zoals mensenrechtenadvocaten en vrouwenrechtenactivisten niet langer te intimideren en vervolgen.

De campagne voor Nasrin toont aan dat mensen overal ter wereld, of je nu in Argentinië woont, in Kameroen, Japan, Pakistan of Spanje, verenigd zijn door een gemeenschappelijk gevoel van medeleven. Samen moeten we opkomen tegen mensenrechtenschendingen waar ter wereld die ook plaatsvinden,” besluit Philip Luther.

Op 10 juni hadden 1.188.381 mensen de petitie van Amnesty voor de vrijlating van Nasrin getekend. In België tekenden 43.912 mensen.

Achtergrond

Nasrin Sotoudeh is een prominente advocate die haar leven gewijd heeft aan de mensenrechten. Ze verzet zich onder meer tegen de doodstraf en het discriminerende hoofdoekengebod voor vrouwen in Iran. Ze werd op 13 juni 2018 thuis gearresteerd.

In maart 2019 werd ze veroordeeld tot 33 jaar en 6 maanden cel en 148 stokslagen omwille van haar vreedzaam mensenrechtenwerk. Volgens de Iraanse strafuitvoeringsrichtlijnen zou ze voor deze zaak twaalf jaar moeten uitzitten.

In September 2016 werd Nasrin in een andere zaak, ook gelinkt aan haar mensenrechtenwerk, veroordeeld tot 5 jaar cel.

Beide zaken samen komen neer op een celstraf van meer dan 38 jaar waarvan ze 17 jaar zou moeten uitzitten.

Kom op voor de vrijheid van Nasrin

LEES MEER Over Nasrin