Li Qiaochu in China vrijgelaten
Goed nieuws

Li Qiaochu in China vrijgelaten

30 juni 2020

De Chinese activiste Li Qiaochu is vrijgelaten. Li zet zich al jarenlang in voor vrouwen- en arbeidsrechten in China. Op 16 maart 2020 pakte de politie in Beijing haar op en sloot haar op een onbekende locatie op. Waar en waarom ze werd vastgehouden is niet bekend.

Het komt niet vaak voor dat een Chinese mensenrechtenverdediger al zo snel weer vrijkomt. Mogelijk hebben wereldwijde acties aan haar vroege vrijlating bijgedragen. Na haar vrijlating bedankten Li en haar familie iedereen die voor haar in actie kwam: ‘Dank aan alle vrienden die zich om Li Qiaochu bekommerden’.

Opgepakt vanwege activisme

Zeer waarschijnlijk werd Li opgesloten vanwege haar activisme en dat van haar partner Xu Zhiyong. Hij nam in december 2019 deel aan een informele bijeenkomst van activisten en mensenrechtenadvocaten. De autoriteiten pakten meer dan tien van de aanwezigen op, onder wie Xu.

Eind december werd Li 24 uur lang vastgehouden op het politiebureau en moest zij vragen beantwoorden over de activiteiten van Xu. De agenten weigerden haar medische zorg te geven. Daarna vertelde Li online dat ze slecht was behandeld. Ook vroeg ze aandacht voor diegenen die zijn opgepakt voor hun deelname aan de bijeenkomst. Dat zullen de autoriteiten haar niet in dank hebben afgenomen.

In juni 2019 werd vastgesteld dat Li aan een depressie leidt. Toch ging ze door met haar activisme. Zo hielp ze als vrijwilliger mee in de bestrijding van het coronavirus. Ze deelde onder meer maskers uit en steunde zwangere vrouwen die waren besmet.