Leiders Krimtataren vrij
Goed nieuws

Leiders Krimtataren vrij

31 oktober 2017

Twee leiders van de Tataarse gemeenschap op de Krim zijn woensdag 25 oktober onverwachts vrijgelaten uit een Russische gevangenis op de Krim. Na eerst op het vliegtuig naar Turkije te zijn gezet, kwamen Ilmi Umerov en Akhtem Chiygoz vrijdag veilig aan in Kiev.

Ilmi Umerov en Akhtem Chiygoz zijn beide vicevoorzitter van de Mejlis, een belangenorganisatie van Krimtataren. De organisatie is door de Russische autoriteiten verboden omdat zij extremistisch zou zijn. Afgelopen september werden de mannen in schijnprocessen veroordeeld tot twee en acht jaar gevangenisstraf.

Waarom en onder welke voorwaarden zij zijn vrijgelaten is onduidelijk. Wel is helder dat Umerov en Chiygoz verbannen zijn van de Krim. Zij hebben niets misdaan. Daarom zouden zij vrij moeten zijn terug te keren naar de Krim en uit te komen voor hun mening zonder bang te zijn voor vervolging.

Verbanning of gevangenschap

Umerov en Chiygoz zijn niet de enige Krimtataren die gevangenzitten omdat zij uitkwamen voor hun mening. Oksana Pokalchuk, directeur van Amnesty Oekraïne: ‘Het wordt steeds duidelijker dat er slechts twee opties zijn voor mensen die zich durven uit te spreken tegen de Russische bezetting van de Krim: verbanning of gevangenschap.’

Rusland bezette de Krim in februari 2014. Sindsdien zijn de Krimtataren en de Mejlis de voornaamste slachtoffers van politieke vervolging door de Russische autoriteiten.