Goed nieuws

IRAN: drie studenten van de Amir Kabir Universiteit in Teheran vrij

13 augustus 2008

Drie studenten van de Amir Kabir Universiteit in Teheran, Ahmad Qasaban, Majid Tavakkoli en Ehsan Mansouri werden op 13 augustus 2008 vrijgelaten. Het is niet duidelijk of de Hoogste Leider van Iran, Ayatollah Sayed 'Ali Khamenei hen gratie verleend heeft of dat zij voorwaardelijk werden vrijgelaten.

De drie studenten werden gearresteerd na de publicatie op 30 april 2007 van nieuwsbrieven. Hierin stonden artikels die volgens ambtenaren van de universiteit beledigend waren voor de islam.

Ahmad Qasaban, de verantwoordelijke uitgever van de nieuwsbrief Sahar, werd op 2 mei 2007 aangehouden. Majid Tavakkoli, hoofdredacteur van de nieuwsbrief Khat-e Sefer, was gedagvaard om op 8 mei 2007 voor de Revolutionaire Rechtbank te verschijnen en werd in de namiddag van dezelfde dag gearresteerd. Ehsan Mansouri, secretaris van de afdeling Politieke Zaken van de Islamitische Studentenvereniging (ISA), een actiegroep van de Amir Kabir Universiteit, werd op 22 mei 2007 thuis gearresteerd.

De drie studenten ontkenden elke betrokkenheid bij de publicatie van de artikelen. Zij zouden zijn gefolterd om hen te doen bekennen. (UA 113/07)