Griekenland: baanbrekend vonnis tegen leiders Gouden Dageraad

Griekenland: baanbrekend vonnis tegen leiders Gouden Dageraad

07 oktober 2020

Een rechtbank in Athene veroordeelde zeven leiders van de uiterst rechtse partij de Gouden Dageraad vandaag voor het leiden van een criminele organisatie. Elf voormalige parlementsleden veroordeelden de rechters voor deelname aan een criminele organisatie. ‘Baanbrekend’, vindt Amnesty.

‘Dit vonnis is een duidelijk signaal naar politieke organisaties met een agressieve anti-migranten- en anti-mensenrechtenagenda in Griekenland en Europa dat gewelddadige en racistische criminele activiteiten niet onbestraft zullen blijven. Het maakt daarbij niet uit of ze gepleegd worden door burgers op straat of door leden van het parlement’, zegt Nils Muiznieks, directeur Europa van Amnesty International.

Een mijlpaal

‘De activiteiten van Gouden Dageraad laten een kloof zien die niet alleen binnen de Griekse maatschappij aanwezig is, maar ook binnen Europa en daarbuiten. De uitspraak van vandaag is een mijlpaal in de erkenning dat een gewelddadige, racistische groep een systematische bedreiging is voor onze maatschappijen. En een teken dat we deze bedreiging niet mogen laten voortbestaan’.

‘Het vonnis van vandaag is een eerste stap naar gerechtigheid voor de slachtoffers van haatzaaien en discriminerende aanvallen. Het moet dienen als een sterke herinnering aan de gevaren van het demoniseren en tot zondenbok maken van hele bevolkingsgroepen.’

Achtergrond

Een driepersoonsrechtbank in Athene sprak dit baanbrekende vonnis vandaag, 7 oktober 2020, uit. Het is nu zeven jaar na de moord op de anti-fascistische zanger Pavlos Fyssas in Keratsini en 5,5 jaar na het begin van het proces tegen Gouden Dageraad.

Zeven leden van Gouden Dagenraad, onder wie leider Nikos Michaloliakos, worden schuldig bevonden aan het leiding geven aan een criminele organisatie. Daarnaast vond de rechtbank elf voormalige parlementsleden schuldig aan deelname aan een criminele organisatie.

Daarnaast acht de rechtbank Gouden Dagenraad-lid Giorgos Roupakias schuldig aan de moord op de zanger Pavlos Fyssas en negen andere aangeklaagden aan medeplichtigheid aan moord. Ook acht de rechtbank drie aangeklaagden schuldig aan een poging tot moord op de Egyptische visser Abouzid Embarak en vier aangeklaagden aan zware mishandeling van drie leden van de vakbond PAME.

Waarnemers van Amnesty International waren vandaag tijdens de rechtszitting aanwezig. Zij zagen dat de oproerpolitie willekeurig traangas gebruikte tegen de duizenden aanwezige demonstranten die zich bij de rechtbank verzameld hadden.

Auteur: Amnesty International