Ghana zet doodstraf om naar levenslang
Goed nieuws

Ghana zet doodstraf om naar levenslang

10 januari 2009

Aftredend president van Ghana, John Kufuor, heeft bepaald dat alle uitgesproken doodstraffen in het land omgezet worden naar levenslang. Amnesty International is verheugd door deze beslissing en spoort de nieuwe president, John Atta Mills, aan om verder te gaan op dit elan en de doodstraf geheel af te schaffen.

De afgelopen jaren hebben verschillende invloedrijke personen in Ghana zich uitgesproken tegen de doodstraf. Onder hen de voormalig minister van justitie die in 2007 zei dat de doodstraf geen enkel afschrikkende waarde heeft.

In 2008 benadrukte de voormalige minister van justitie tijdens een vergadering met leden van Amnesty International dat er dringend nood was aan een diepgaand debat omtrent de doodstraf in Ghana. Sinds 1993 is er geen enkele executie meer uitgevoerd, maar toch blijft de doodstraf bestaan en blijft ze uitgesproken worden. Zo werd in 2008 de doodstraf in drie gevallen uitgesproken. Naar schatting 105 mensen zijn veroordeeld tot de doodstraf, onder hen drie vrouwen.

Op dit moment hebben 138 landen ter wereld de doodstraf afgeschaft, bij wet of in praktijk. Op het Afrikaans continent worden bijna geen executies meer uitgevoerd: in 2007 stelden slechts zeven van de 53 lidstaten van de Afrikaanse Unie mensen terecht. Deze landen zijn Botswana, Egypte, Equatoriaal Guinea, Ethiopië, Libië, Somalië en Soedan.