Focus op Vrouwen maart 2008

01 maart 2008

Met plezier stellen we jullie de eerste Focus op Vrouwen van 2008 voor. Het nieuwe jaar
heeft namelijk al aangetoond dat er nog heel wat werk te verzetten valt op gebied van vrouwenrechten.

Op vele plaatsen ter wereld en op allerlei vlakken strijden vrouwen nog steeds voor gelijke rechten. Aan deze strijd zijn zware risico’s verbonden, zo blijkt. De moord op de Pakistaanse oppositieleidster Benazir Buttho is daar een tragisch voorbeeld van.

Gelijke toegang tot het rechtssysteem is voor vrouwen in Sierra Leone nog steeds geen feit. In Burundi en Oost-Congo zijn talrijke vrouwen het slachtoffer van seksueel geweld: gruwelijke verkrachtingen worden er als wapen ingezet in de oorlogsstrijd. Enkel goed nieuws kunnen we jullie dus jammer genoeg niet brengen. Een positieve boodschap wel! We blijven ook dit jaar ijveren voor verandering. En velen met ons. Minister van Buitenlandse Zaken De Gucht heeft al laten weten bijzondere aandacht te zullen besteden aan het probleem van seksueel geweld tegen vrouwen in deze regio’s.

Naar goede gewoonte neemt deze maarteditie bovendien een bijzondere plaats in. Het is immers het moment waarop de internationale vrouwendag van 8 maart centraal staat. Dit jaar nemen we jullie mee naar Iran en laten we jullie kennismaken met een aantal moedige vrouwen die ondanks de omstandigheden op straat blijven komen voor gelijke rechten.

Amnesty Vlaanderen verklaart zich solidair met deze vrouwen en geeft hen een stem en een gezicht. De organisatie steunt hen in hun strijd tegen de wettelijke discriminatie van Iraanse vrouwen. Deze maand, nieuwjaarsmaand in Iran, is het uitgelezen moment om dat op een positieve manier te doen. Stuur samen met ons je nieuwjaarskaart voor de vrouwen van Iran en wens hen een jaar waarin de gelijke uitoefening van hun rechten realiteit mag worden! Kijk verder in deze Focus om te zien hoe jullie kunnen helpen...

Auteur: Themateam Vrouwenrechten