Goed nieuws

Ecuador: Ex-Gouverneur vrijgesproken

10 december 2008

Guadalupe Llori, gouverneur van de provincie Orellana, werd na bijna 10 maanden opsluiting op 19 september vrijgesproken van alle beschuldigingen.

Guadalupe Llori werd op 17 oktober 2004 verkozen als gouverneur van de provincie Orellana, als vertegenwoordiger van de oppositiepartij El Movimiento Plurinacional Pachakutik – Nuevo País. Volgens haar advocaat en lokale organisaties werd zij ervan beschuldigd dat zij een staking had georganiseerd. Hierdoor viel de olieproductie in een gemeente in de noordwestelijke Amazoneregio stil. Zij werd thuis gearresteerd door het Ecuadoriaanse leger op 7 december 2007 en beschuldigd van sabotage en terrorisme. Verder werd ze beschuldigd van fraude in wat blijkbaar een poging was om haar lang genoeg in de gevangenis te houden om haar uit haar ambt te ontslaan.

Na bijna 10 maanden opsluiting werd ze op 19 september vrijgesproken van alle beschuldigingen. Ze zou onmiddellijk moeten zijn vrijgelaten, maar door een administratieve vergissing en door gebrek aan een daadkrachtige actie vanwege de autoriteiten werd zij pas na enkele dagen vrijgelaten. Guadalupe Llori is nu vrij van alle beschuldigingen, hoewel nog niet zeker is of zij haar ambt als gouverneur terug zal kunnen opnemen door de lange duur van haar opsluiting.