Congo: #JusticeNow

Blog

Amnesty heeft grove mensenrechtenschendingen gedocumenteerd in de Democratische Republiek Congo (DRC) in de aanloop naar de verkiezingen van december 2018. De pogingen van president Kabila om na zijn laatste ambtstermijn aan de macht te blijven, leidden tot grootschalige protesten van oppositie en middenveldorganisaties die meedogenloos werden neergeslagen door de Congolese overheid.

Volgens de Verenigde Naties kwamen hierbij 300 Congolezen om het leven. Veiligheidstroepen gebruikte systematisch en buitensporig geweld tegen jonge demonstranten. Oppositieleden werden gearresteerd, moesten het land ontvluchten of werden het zwijgen opgelegd.

Op 30 december 2018 werden de presidentsverkiezingen gehouden en werd Felix Tshisekedi tot winnaar uitgeroepen. Op 24 januari 2019 werd hij beëdigd als president, als opvolger van Joseph Kabila die de macht bekleedde sinds 2001. De partij van president Tshisekedi, de Unie voor democratie en sociale vooruitgang (UDPS), heeft de afgelopen drie decennia campagnes gevoerd voor gerechtigheid en de rechtsstaat in de DRC. Nu hij aan de macht is kan hij optreden tegen straffeloosheid in de DRC.

Sluit je bij ons aan om te eisen dat president Tshisekedi ervoor zorgt dat

• de verantwoordelijken voor de misdaden en andere ernstige mensenrechtenschendingen worden vervolgd.
  • dat slachtoffers en hun families passende schadevergoedingen krijgen.
  • dat hij maatregelen neemt om buitensporig geweld te voorkomen bij toekomstige demonstraties.

#JUSTICENOW

De #JUSTICENOW campagne eist gerechtigheid voor de slachtoffers van mensenrechtenschendingen door repressie van de Congolese overheid in de aanloop van de presidentsverkiezingen tussen januari 2015 en december 2018.

Het rapport ‘Dismissed: Denial of justice for victims of 2015-2018 brutal crackdowns in the Democratic Republic of Congo’ gaat dieper in op de gepleegde mensenrechtenschendingen en praat met de familie van de slachtoffers.

In het kader van de #JUSTICENOW campagne laten we iedere maand een verschillende zaak aan bod komen uit het rapport:

Gaby Mamba

Op maandag 19 januari 2015 braken protesten uit ten gevolge van de invoering van een nieuwe kieswet door het parlement. Duizenden politieagenten en soldaten werden ingezet om de protesten de kop in te drukken. Ondanks de hardhandige repressie, waarbij zo’n 43 mensen werden gedood en 110 anderen gewond raakten, verspreidde het protest zich naar andere steden zoals Lubumbashi en Goma. Op 24 januari werd de controversiële wet opnieuw ingetrokken, waarna het protest afnam.

De 16-jarige student Gaby Mamba werd door een politiekogel geraakt in de nek toen hij op 19 januari vanuit zijn raam in de buitenwijk Matete naar de protesten aan het kijken was. Boze demonstranten brachten zijn lichaam naar een lokaal politiebureau, maar werden daar verjaagd door de politie. Hierop moest de familie van Gaby toekijken hoe één van de politiemannen het lichaam van Gaby Mamba verminkte met een bajonet. De politie nam het lichaam van de jongen mee op een politietruck en reed weg.

“Na twee dagen zoeken, vonden we zijn lichaam in het mortuarium van St. Joseph Hospital”, zegt zijn tante aan Amnesty International. “De wachters van het ziekenhuis vertelden dat ze het lichaam door de politie uit een pick-up truck was geworpen in een straat in de buurt.” Hierna was het nog steeds niet mogelijk om zijn lichaam op te halen. Vier andere familieleden en overlevenden van de repressie vertelden Amnesty hoe de Congolese intelligentiediensten de mortuaria hadden opgedragen om lichamen van slachtoffers niet vrij te geven aan de familie. De familie van Gaby kon hem pas na 45 dagen begraven na zo’n 2000 USD in kosten betaald te hebben.

Met de hulp van een buur die als advocaat werkt, diende de familie van Gaby een klacht in tegen onbekende personen voor het Matete Hooggerechtshof. Ze hebben nooit een antwoord ontvangen van de procureur noch van een andere juridische autoriteit. De magistraat verantwoordelijk voor de zaak zei tegen Amnesty International dat ze geen middelen hadden om de zaak te onderzoeken en hij niet in staat was het dossier van Gaby Mamba terug te vinden.

De jaren zijn gepasseerd, maar voor ons blijft de pijn aanwezig. Zo lang diegenen die hem vermoord hebben onbestraft blijven, is het onmogelijk voor ons om ons rouwproces af te sluiten.
- Neef van Gaby
De autoriteiten wilden hem begraven als een dakloze om hun verhaal te justifiëren dat de slachtoffers als plunderaars neerzet.
- Tante van Gaby

EIs gerechtigheid