Chinese dichter vrijgelaten
Goed nieuws

Chinese dichter vrijgelaten

29 september 2017

De Chinese dichter Wu Mingliang, beter bekend onder de naam Langzi, is op 22 september 2017 vrijgelaten. Hij werd in augustus opgepakt op verdenking van ‘illegale zakelijke operaties’.

Wu was betrokken bij de productie van een bloemlezing van gedichten ter nagedachtenis van de in juli overleden dichter en mensenrechtenverdediger Liu Xiaobo. Eerder al zat Wu gedurende tien dagen vast nadat hij een steunbetuiging voor de gevangengehouden Liu Xiaobo had ondertekend. Tijdens zijn detentie vroeg de politie Wu herhaaldelijk naar de bloemlezing waar hij aan werkte.

Dezelfde dag kwam ook Peng Heping vrij. Ook hij werd beschuldigd van ‘illegale zakelijke operaties’ en eind augustus dit jaar vastgezet.

Wu Mingliang en Peng Heping bedankten Amnesty-supporters die voor hen in actie kwamen. Ze spraken de hoop uit dat niemand meer wordt gevangengezet vanwege publicaties waarin persoonlijke gedachten worden geuit en dat ook niemand meer achter de tralies verdwijnt omdat ze gebruikmaken van hun recht op vrije meningsuiting.