Goed nieuws

China: gewetensgevangene terug thuis

21 juli 2008

Zhang Shanguang, voormalig leraar en vakbondsactivist, is op 21 juli vrijgelaten, na 10 jaar in de cel gezeten te hebben. Om te voorkomen dat de pers Zhang zou opwachten aan de gevangenispoort werd hij nog even vastgehouden buiten de gevangenis. Nu is hij eindelijk thuis en rust hij uit. Hij lijkt in goede gezondheid te verkeren, maar heeft geen tanden meer.

In 1998 werd Zhang Shanguang tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens "illegaal verstrekken van inlichtingen aan vijandige organisaties en buitenlanders". Hij had al een gevangenisstraf van 7 jaar uitgezeten voor het ophangen van een poster waarin hij het gewelddadig neerslaan van de opstand op het Tienanmenplein veroordeelde. Toen hij vrijkwam, ging Zhang door met zijn vakbondsactiviteiten. In 1997 richtte hij de plaatselijke "Shu Pu Association to Protect the Rights and Interests of Laid-off Workers" op. Op het moment van zijn arrestatie was hij bezig met het inschrijven van leden.