Centraal-Amerika keert vluchtelingen de rug toe
Rapport

Centraal-Amerika keert vluchtelingen de rug toe

14 oktober 2016

De vluchtelingencrisis in Centraal-Amerika neemt toe. En regeringen in El Salvador, Guatemala en Honduras gooien olie op het vuur.

Ze blijken niet in staat het toenemende geweld en het torenhoge aantal moorden in hun land aan te pakken waardoor ze honderdduizenden op de vlucht jagen. Dit blijkt uit het recente Amnesty-rapport Home Sweet Home? Honduras, Guatemala en El Salavador’s role in a deepening refugee crisis.

“El Salvador, Guatemala en Honduras vormen een virtueel oorlogsgebied waar miljoenen mensen in voortdurende angst leven voor bendeleden of veiligheidsdiensten. Deze situatie veroorzaakt één van de minst zichtbare vluchtelingencrisis ter wereld. Asielzoekers en vluchtelingen slagen er niet in bescherming te krijgen in Mexico en de VS. Het wordt dringend tijd dat hun eigen regering stappen onderneemt om de problemen die hen op de vlucht jagen aan te pakken”.

Torenhoog geweld

Moordcijfers in Guatemala en Honduras zijn bij de hoogste ter wereld. En El Salvador staat bij de VN gerangschikt als één van de dodelijkste landen buiten oorlogsgebied. Jonge mensen worden het hardst getroffen. Meer dan de helft van de moorden in de drie landen in 2015 betrof jongeren onder de 30 jaar. Jongens sluiten zich vaak onder dwang aan bij bendes, terwijl meisjes onder druk staan relaties aan te gaan met bendeleden en dikwijls seksueel misbruikt worden. Vele jonge kinderen verlaten de schoolbanken uit angst voor bendes.

Maar ook winkeleigenaars en buschauffeurs worden geregeld afgeperst door bendes. Als ze niet aan de eisen voldoen, riskeren ze mishandeld of vermoord te worden.

Geen bescherming

Dit onophoudelijke geweld heeft geleid tot een stijging van het aantal asielvragen van Centraal-Amerikaanse burgers in Mexico, de VS en andere landen. Tot meer dan zes keer zo veel in de voorbije vijf jaar.

Ondanks het overweldigende bewijs dat dat vele asielzoekers extreem geweld en zelfs de dood vrezen, nemen uitwijzingen vanuit Mexico, de VS en elders toe.

Oorzaken aanpakken

Nochtans werd 750 miljoen dollar uitgetrokken voor de regio als onderdeel van een door de VS gesteund ‘Welvaartsplan’. Het plan is bedoeld om de oorzaken van migratie aan te pakken en uitgewezen asielzoekers te beschermen. Geen van de drie regeringen kon Amnesty bevestigen hoe dit geld wordt ingezet om gedeporteerden verder te helpen.

“Indien Centraal-Amerikaanse leiders dit schokkende niveau van geweld in hun land niet aanpakken, is de regio gedoemd weer te vervallen in zijn donkerste periode. Echte oplossingen zijn nodig.”

Lees hier het volledige rapport: Home Sweet Home? Honduras, Guatemala en El Salavador’s role in a deepening refugee crisis.