Briefschrijvers veranderen mensenlevens tijdens de Schrijfmarathon 2015

Briefschrijvers veranderen mensenlevens tijdens de Schrijfmarathon 2015

22 januari 2016

In de kille maand december was het tijd voor de hartverwarmende Schrijfmarathon. Amnesty Vlaanderen deed voor de tweede keer mee. Jullie steunden ons massaal, waarvoor dank!

Het opzet is eenvoudig: rond 10 december wordt er wereldwijd geschreven voor twaalf mensen of groepen in nood. De invulling van die Schrijfmarathon gebeurt volledig door de Amnesty-afdelingen. Het werd opnieuw een voltreffer.

In 2015 vernamen we heel wat goed nieuws dat voortvloeide uit de vorige editie van de Schrijfmarathon. Zo werd op de Filipijnen eindelijk een onderzoek geopend naar de klacht over foltering van Jerryme Corre. Moses Akatugba, de terdoodveroordeelde jongeman uit Nigeria, kreeg gratie. In Zuid-Afrika kunnen vrouwen sinds kort elke dag naar het gezondheidscentrum, waardoor de wachttijden aanzienlijk afnemen. In Noorwegen werd door de zaak van John Jeannette de wetgeving rond transgenders eindelijk onder de loep genomen.

Op dat elan wilden we doorgaan.

Grote ambitie

De cases voor de Schrijfmarathon 2015 waren opnieuw inspirerend. We schreven onder meer voor de Amerikaan Albert Woodfox, die al 43 jaar lang in eenzame opsluiting zit en de jonge gewetensgevangene Phyoe Phyoe uit Myanmar. We schreven voor Muhammad, die als journalist een lange celstraf kreeg wegens zijn kritische stem en voor de meisjes in Burkina Faso, die als kind worden uitgehuwelijkt.

De ambitie was groot bij Amnesty Vlaanderen. We wilden 30.000 brieven en solidariteitskaartjes versturen. We startten met een kick-off in Antwerpen, waar we twaalf uur aan een stuk brieven schreven. Honderden mensen kwamen langs. Er waren drankjes en hapjes. Muzikanten als Jan Leyers, Eva De Roovere, To the Bone,

Buurman en vele anderen moedigden de briefschrijvers ritmisch aan. Verkrampte handen werden weer los gemasseerd. Er werd gelachen, gezongen, gepraat en vooral veel geschreven in een hartverwarmende sfeer. Die twaalf uren leverden al 3.411 brieven op: een mooie start.

Driehonderd actiepakketten

Daarna was het de beurt aan onze beweging. Iedereen kon actiepakketten bestellen om zelf een Schrijfmarathon te organiseren en die oproep werd enorm opgevolgd. Individuele activisten, wereldwinkels, gemeenten, scholen en bibliotheken zetten allemaal hun beste beentje voor. De actiepakketten vlogen de deur uit: meer dan 300 pakketten werden er verstuurd en intensief gebruikt.

Lagere schoolkinderen knutselden prachtige solidariteitkaartjes. Vriendengroepen combineerden hun wekelijkse cafébezoekje met een schrijfactie. Een kranige bejaarde spoorde haar medebewoners in het rusthuis aan om mee brieven te schrijven.
Schrijfmarathons vonden plaats in Brugge, Antwerpen, Wuustwezel, Hasselt, Deinze, Gent, Lier en Hoogstraten, waar mensen urenlang bleven schrijven. Studenten richtten hun kot in als schrijflocatie. Scholen en wereldwinkels kropen in de pen.

Hartverwarmende momenten

Ook bibliotheken lieten zich niet onbetuigd. Zij riepen hun bezoekers op om kaartjes en brieven te sturen voor de Oezbeekse journalist Muhammad. Gemeenten over heel Vlaanderen zetten hun beste beentje voor en ook verschillende burgemeesters betuigden actief hun steun aan de Schrijfmarathon. Partnerorganisaties werd gevraagd om mee promotie te voeren voor onze Schrijfmarathon. Stuk voor stuk hartverwarmende momenten.

Kon je niet fysiek aanwezig zijn op een van die vele acties, dan was er nog altijd de website waarop je online een brief kon schrijven. En we vergeten uiteraard ook niet al die schrijfacties die gewoon thuis werden gevoerd en buitengewone brieven opleverden.

2,6 miljoen brieven

De Schrijfmarathon was dus overal. In Vlaanderen leverde dat na een maand maar liefst 32.381 brieven op. Daar zijn we ongelooflijk fier op.

Ondertussen stromen ook de cijfers van de andere secties binnen. We kunnen alleen maar zeggen dat ook deze editie een gigantisch succes is geworden.

In Nederland schreven ze 24 uur aan een stuk. In Korea creëerden ze een stripfiguurtje die de mensen aanspoorde om te schrijven. In Duitsland werden 40 procent meer brieven geschreven dan vorig jaar, dankzij de inschakeling van honderden scholen in de actie. In Amerika leverde het Arts for Rights-evenement met de medewerking van een aantal beroemdheden niet alleen veel brieven op, maar ook flink wat geld.

De internationale teller staat ondertussen op 3.776.809 brieven, een mooi resultaat!

Albert Woodfox vrij

En al die brieven beginnen nu al levens te veranderen.

Het heuglijkste bericht kwam uit de Verenigde Staten: na meer dan 43 jaar eenzame opsluiting werd Albert Woodfox vrijgelaten. Hij dankte uitdrukkelijk iedereen die hem al die tijd had gesteund en daarbij vermeldde hij expliciet alle Amnesty activisten. Zijn plannen voor de toekomst zijn hartverwarmend. Hij hoopt dat hij een plaatsje zal krijgen binnen zijn familie en wil ook sociaal actief blijven. Hij wil de stem zijn van mensen in nood en vooral wil hij blijven strijden om een einde te maken aan de praktijk van eenzame opsluiting in Amerika.

Nog meer levens veranderen

In Burkina Faso heeft de regering bevestigd dat ze zich zal inspannen om kindhuwelijken een halt toe te roepen. Het familierecht zal herzien worden en de wettelijke huwbare leeftijd voor meisjes zal worden opgetrokken tot 18 jaar. De regering is ook van plan om gedwongen huwelijken duidelijk te omschrijven in het strafrecht. Daarnaast werden een nationale strategie en een actieplan voor de komende jaren goedgekeurd.

Ook dit positieve nieuws is zeker te danken aan de talrijke brieven die tijdens de Schrijfmarathon werden geschreven. Het ministerie meldde dat het brieven van over de hele wereld had ontvangen met de vraag een einde te maken aan de kindhuwelijken. Amnesty blijft de zaak opvolgen om er zeker van te zijn dat deze plannen ook effectief worden uitgevoerd.

De kracht van vrijwilligers en activisten die lokaal aan de slag gingen met dit prachtige concept van de Schrijfmarathon maakte dat allemaal mogelijk. Al hun brieven zullen levens veranderen, daar zijn we zeker van.