Bescherming VN faalt bij gruwelijke aanvallen op burgers in de Centraal-Afrikaanse Republiek
Rapport

08 september 2017

Vele burgers in de regio Basse-Kotto in de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) zijn in recente aanvallen door zowel islamitische als christenmilities verkracht en vermoord. De Verenigde Naties (VN) slaagden er niet in het geweld te stoppen en de burgers te beschermen. Het is hard nodig om de huidige VN-missie te versterken om nieuwe bloedbaden te voorkomen.

Amnesty deed in augustus dit jaar ter plekke onderzoek en constateerde dat er een golf was in het aantal gevallen van marteling, verkrachting en plundering. Naar schatting zijn er honderden burgers omgekomen. Burgers zijn geen toevallige slachtoffers, maar het bewuste doelwit. Beide strijdende partijen, zowel christenen als moslims, maken zich hieraan schuldig.

Slachtoffers vertelden over de meest gruwelijke ervaringen. Zo beschreef Annie, hoe zij en haar man voor het oog van hun vijf kinderen werden verkracht door de islamitische UPC-strijders. Een weduwe beschreef hoe haar man, vader en zoon werden gedood en zijzelf werd verkracht.

De vredesmissie van de VN blijkt onvoldoende bemand te zijn om deze mensenrechtenschendingen te stoppen. Zo verklaarden getuigen dat de vredestroepen pas een dag na de aanval op het plaatsje Alindao aankwamen. Amnesty roept op de vredesmissie te versterken om nieuw bloedvergieten te voorkomen en het vertrouwen van de bevolking te herwinnen.

Lees meer in het Engelse persbericht.